x !
Arkistoitu opetussuunnitelma 2010–2011
Selaamasi opetussuunnitelma ei ole enää voimassa. Tarkista tiedot voimassa olevasta opetussuunnitelmasta.
TIEDAM2 Viestintäpolitiikka 5 op

Yleiskuvaus

Pakollinen jakso mediakulttuurin ja viestinnän linjan pääaineopiskelijoille.

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija tuntee mediahistorian, mediarakenteiden ja viestinnän sääntelyn perusteet ja osaa tarkastella viestintäjärjestelmiä omana yhteiskuntapolitiikan lohkonaan.

Sisältö

Viestintäpolitiikan käsite ja sen peruslohkot (julkinen/kaupallinen, painettu/sähköinen jne) Suomessa, Pohjoismaissa ja Euroopassa.

Vaadittavat opintosuoritukset

Arviointi

Numerolla 1-5.

Suositellut suoritusajankohdat

1. vuoden syksy

Kirjallisuus/Oppimateriaali

Luento ja /tai kirjallisuutta, yhteensä kolme teosta:

1. Nieminen & Pantti: Media markkinoilla (2004)

2. De Bens (ed.): Media Between Culture and Commerce (myös verkkoversiona yliopiston kirjastossa) (2007) TAI Freedman, The Politics of Media Policy (2008).

SEKÄ yksi seuraavista:

3. Baker: Media, Markets, and Democracy (myös verkkoversiona yliopiston kirjastossa) (2002), Doyle: Understanding Media Economics (myös verkkoversiona yliopiston kirjastossa) (2002), Harcourt: The European Union and the Regulation of Media Markets (2004), Lowe & Hujanen (eds.): Broadcasting & Convergence: New Articulations of the Public Service Remit (2003), Lowe (ed.): The Public in Public Service Media (2010), Soramäki, Informaatioyhteiskunnan teoriat, politiikka ja sähköisen viestinnän todellisuus: eurooppalainen näkökulma (2004).

Kokonaisuudet johon opintojakso kuuluu

Tiedotusopin laitos
2010–2011
Opintojakso opetusohjelmassa
Opetusohjelma ei ole enää voimassa. Tarkista tiedot voimassa olevasta opetusohjelmasta.
Tiedotusopin laitos