Opintojakson tavoitteena on, että opiskelijat - syventävät pedagogista tietoisuuttaan oppimisprosessin yhteisöllisyydestä sekä siihen vaikuttavista inhimillisistä, sosiaalisista ja ympäristösidonnaisista tekijöistä - arvioivat omaa pedagogista toimintaa esi- ja alkuopetuksen tavoitteiden pohjalta - ohjaavat tavoitteellisesti lapsen oppimista ja lapsiryhmän oppimisprosessia - hyödyntävät lapsihavainnoinnin ja arvioinnin periaatteita sekä menetelmiä käytännön pedagogisissa prosesseissa
Sisältö
Opintojaksolla opiskelijat perehtyvät esi- ja alkuopetuksen organisoinnin kysymyksiin päiväkodin ja koulun kontekstissa. Opiskelijat valitsevat tutustumiskohteen aikaisemman koulutuksensa ja työkokemuksensa perusteella täydentäen osaamistaan esi- ja alkuopetuksen erilaisista konteksteista. Praktikumin kesto on 2 viikkoa. Praktikum sisältää lapsiryhmässä toimimisen, suunnittelun, vanhempien kanssa tehtävän yhteistyön ja neuvonpidon opetushenkilökunnan kanssa. Opiskelijat tutustuvat, havainnoivat ja analysoivat tutustumiskohteensa opetussuunnitelmatyön ja pedagogisten käytänteiden prosesseja sekä pohtivat kehittämisen mahdollisuuksia. Opiskelijat pitävät praktikumajaltaan oppimispäiväkirjaa, joka käydään lävitse palauteseminaarissa.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
6 t
0 t
Itsenäinen työskentely
100 t
0 t
Kontaktiopetus sisältää orientaatioluennon ja palauteseminaarin.
Opetuskieli
suomi
Vaadittavat opintosuoritukset
Osallistuminen kontaktiopetukseen, esi- ja alkuopetuksen pedagogisiin käytäntöihin tutustuminen ja raportointi, praktikumin hyväksytty suorittaminen ja oppimispäiväkirjan pito.
Vaihtoehtoinen suoritusmuoto: Soveltuvan kasvatus- tai koulutusalan työkokemuksen ja tutkinnon perusteella praktikumin voi osin korvata laatimalla kirjallinen raportti. Tarkemmat tiedot harjoittelun korvaamisesta, raportin laadinnasta ja siihen liittyvästä oheiskirjallisuudesta saa opintojakson vastuuhenkilöltä.
Opintojakson suoritustavasta sovitaan jakson vastuuhenkilön kanssa.