Jakson tavoitteena on, että opiskelijat - ymmärtävät vertaisoppimisen, lasten vertaisryhmien ja lapsen toimijuuden merkityksen ryhmän muodostuksessa ja ryhmän ohjauksessa - kehittävät taitojaan analysoida lasten vertaisryhmien toimintaa.
Sisältö
Opintojaksolla tarkastellaan lasten sosiaalista toimijuutta yksittäisen lapsen, lasten vertaisryhmien sekä varhaiskasvatuksen pedagogisten instituutioiden toiminnan näkökulmasta.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
8 t
0 t
Pienryhmäopetus
10 t
0 t
Ryhmätyöskentely
10 t
0 t
Itsenäinen työskentely
53 t
0 t
Tutoriaalit 10 t, teoreettiset katsaukset 8 t, työpajatyöskentely 10 t, itsenäinen työskentely 53 t.
Opetuskieli
suomi
Vaadittavat opintosuoritukset
Osallistuminen tutoriaaleihin ja työpajatyöskentelyyn sekä niihin liittyvien töiden tekeminen. Lisäksi jakson kirjallisuutta hyödyntävän kirjallisen tehtävän laatiminen.
Arviointi
ja arviointiperusteet
Numerolla 1-5.
Opintojakson arvosana määräytyy kirjallisen tehtävän arvioinnin perusteella.
Suositellut suoritusajankohdat
3. opintovuosi
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Alanen, L. & Karila, K. (toim.) 2009. Lapsuus, lapsuuden instituutiot ja lasten toiminta. Tampere, Vastapaino. Sivut 89–262. Karila, K., Alasuutari, M., Hännikäinen, M. Nummenmaa, AR. & Rasku-Puttonen, H. (toim.) 2006. Kasvatusvuorovaikutus. Tampere: Vastapaino. Sivut 147–223.