Kurssi keskittyy uusiin lukutaitoihin eli siihen, millaisia taitoja ja tapoja tarvitaan ja syntyy käytettäessä digitaalisen median vuorovaikutteisia ja multimodaalisia ympäristöjä viestimiseen ja sisältöjen luomiseen ja osallistuttaessa mediavälitteiseen yhteistoimintaan.
Osaamistavoitteet
Kurssilla luodaan käsitys uusista lukutaidoista sosiokulttuurisina kokonaisuuksina, joiden synty on yhteydessä digitaalisen median antamiin uusin vuorovaikutuksen mahdollisuuksiin. Tavoitteena on tunnistaa uusien lukutaitojen ilmiöitä ja niiden syntyhistoriaa ja tulevaisuudennäkymiä, ymmärtää niiden teknistä taustaa siinä määrin kuin teknologia antaa puitteet lukutaidoille, ja osata yhdistää uusien lukutaitojen tarpeet (koulutus, osaaminen, vaikuttaminen, emansipaatio) arkipäivän mediakäytäntöihin. Kurssi antaa valmiudet myös uusien lukutaitojen tutkimuksen ymmärtämiseen ja lukutaito-kampanjoiden ja -aloitteiden arvioimiseen.
Sisältö
Uusien lukutaitojen käsite ja ilmiöt, uusien lukutaitojen tekniset edellytykset ja ajattelutapojen muutokset, uudet lukutaidot koulussa ja opiskelussa, lukutaidot ja informaali oppiminen, kriittinen lukutaito, lukutaitojen asema ja merkitys tietoyhteiskunnassa.
Vaadittavat opintosuoritukset
Kirjallisuus (yhteensä 3 kirjaa, 1 pakollinen ja 2 jotka voi valita kahdesta vaihtoehdosta): - Michele Knobel and Colin Lankshear: A New Literacies Sampler. Peter Lang 2007. JA toinen seuraavista: - M. Ito et. al: Hanging Out, Messing Around, and Geeking Out. Kids Living and Learning with New Media. MIT Press 2009. tai - James Paul Gee: Good Video Games and Good Learning: Collected Essays on Video Games, Learning and Literacy. Peter Lang 2007. JA toinen seuraavista: - Barton & Cummings (eds.): Wiki Writing. Collaborative Learning in the College Classroom. Univ. of Michigan 2008. - Suoranta & Vadén: Wikiworld. Pluto Press 2010.