x !
Arkistoitu opetussuunnitelma 2011–2012
Selaamasi opetussuunnitelma ei ole enää voimassa. Tarkista tiedot voimassa olevasta opetussuunnitelmasta.
LUOKA2 Koulututkimus ja toimijat 4 op
Vastuutaho
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus
Vastuuhenkilö
Lehtorit

Yleiskuvaus

Koulututkimus ja toimijat – kurssi on vuorovaikutteista koulutusta, jossa koulututkimuksen teoriaan liittyvä kirjallisuusopiskelu kytketään käytännön työssä toimivien opettajien kertomuksiin. Opettajat, rehtorit, koulupsykologit ja koulutoimen virkamiehet kertovat koulutyössään kohtaamistaan haasteista ja erilaisista ratkaisuista, jotka ovat niihin löytäneet. Opettajien omakohtaiset kokemukset ja tarinat avaavat näköaloja opettajan työn monitasoisuuteen ja koulun työyhteisöön sekä laajemmin koulun kehittämiseen liittyviin ajankohtaisiin kysymyksiin. Opettajien tarinat auttavat opiskelijoita hahmottamaan käytännön ja teorian välistä yhteyttä opettajan työssä.

Osaamistavoitteet

Opintojakson jälkeen opiskelija
- osaa tarkastella koulua monitasoisena yhteiskunnallisena instituutiona
- ymmärtää opettajan ja rehtorin työnkuvaa ja koulua toimintaympäristönä.

Sisältö

Opintojaksolla perehdytään koulututkimukseen ja käytännön koulutyöhön. Käsiteltäviä teemoja ovat moniammatillisuus, sukupuolitietoinen tasa-arvo, monikulttuurisuus, nuori opettaja, kodin ja koulun yhteistyö, yhtenäinen perusopetus, koulun johtaminen sekä arviointi.

Toteutustavat

Opetustapa Paikalla Verkossa
Luento-opetus 12 t 0 t
Ryhmätyöskentely 4 t 0 t

Kurssiin liittyy luentojen ja kirjallisuusopiskelun lisäksi harjoituksia, joissa sovelletaan dialogisia ja toiminnallisia menetelmiä. Harjoitukset pohjautuvat luentosarjassa esille nouseviin kysymyksiin. Harjoitusten avulla opiskelijat saavat kokemuksia vuorovaikutteisten ja dialogisten menetelmien käytöstä erilaisissa kohtaamistilanteissa koulun arjessa (esim. vanhemmat).

Opetuskieli

suomi

Vaadittavat opintosuoritukset

Arviointi ja arviointiperusteet

Numerolla 1-5.
Hyväksytty opintosuoritus edellyttää aktiivista osallistumista harjoituksiin ja luentoihin pohjautuvien reflektiopapereiden kirjoittamista.

Suositellut suoritusajankohdat

2. vuoden kevät

Kirjallisuus/Oppimateriaali

Hall, S. 2003. Kulttuuri, paikka, identiteetti. Teoksessa. (toim.) Mikko Lehtonen & Olli Löytty. Erilaisuus. Vastapaino. Jyväskylä: Gummeruksen kirjapaino.

Räikkä, T. (toim.) 2006. Cool. Tämän päivän näkemyksiä huomisen koulusta. Hämeenlinnan opetusviraston julkaisu 1/2006.

Sekä kurssin yhteydessä jaettava materiaali.

Kokonaisuudet johon opintojakso kuuluu

Kasvatustieteiden yksikkö
Kasvatustieteen aineopinnot (Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus)
2011–2012
Opintojakso opetusohjelmassa
Opetusohjelma ei ole enää voimassa. Tarkista tiedot voimassa olevasta opetusohjelmasta.
-
Kasvatustieteiden yksikkö