Opintokokonaisuuden jälkeen opiskelija - osaa ilmaista itseään kolmiulotteisesti ja on saanut valmiudet työstää omaa persoonallista käsialaansa, - näkee kuvallisen ilmaisun yhtenä keinona havainnoida, tutkia ja tulkita ympäröivää maailmaa ja - osaa soveltaa oppimaansa koulun kuvataideopetukseen.
Sisältö
- Opintojaksolla perehdytään luentojen ja harjoitustöiden kautta 1. keramiikan 2. kuvanveiston (mm. puu, metalli, valmismateriaalit) 3. muotoilukasvatuksen ja arkkitehtuurikasvatuksen sekä 4. ympäristötaiteen peruskouluun soveltuviin menetelmiin ja välineisiin. - Yhdessä tekemällä (learning by doing together!) pohditaan myös kuvataiteen ohjaamiseen ja arviointiin liittyviä kysymyksiä.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
Ryhmätyöskentely
Jakso sisältää 120 t luentoja ja ryhmäopetusta.
Opetuskieli
suomi
Vaadittavat opintosuoritukset
Arviointi
ja arviointiperusteet
Numerolla 1-5.
Opintojakson harjoitustyöt arvioidaan työskentelyn ja tuotosten perusteella
Suositellut suoritusajankohdat
3. vuoden syksy
3. vuoden kevät
4. vuoden syksy
4. vuoden kevät
Osa 1 3. vuosi ja osa 2. 4. vuosi.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Kenttälä M. (toim.) 2009. Muotoiloa! Opettajan opas muotoilukasvatukseen. Kerhokeskus.
Sepänmaa Y. 1994. Alligaattorin hymy. Ympäristöestetiikan uusi aalto. Helsingin yliopisto.
Vira R. & Ikonen P. 2004. Esineet esiin. Näkökulmia muotoilukasvatukseen. Taiteen keskustoimikunta.