Kurssille osallistuminen edellyttää sellaisen perusopintotasoisen opintojakson suorittamista, jolla on käsitelty tieteellisen ajattelun ja ihmistieteellisen tutkimuksen perusteita.
Osallistumisoikeus opintojaksolle:
Pääaineopiskelijoilla
Vastaavat opinnot opetussuunnitelmassa
Tampereen yliopiston opettajankoulutuslaitos
Opetussuunnitelma
2008 –
2010
Opintojakson jälkeen opiskelija - tuntee ihmistieteellisen tutkimuksen paradigmat ja keskeisimmät tutkimuskäytännöt sekä pystyy soveltamaan näitä itsenäisesti kandidaatintutkielmassaan - pystyy tulkitsemaan tutkimustietoa yli oppiainerajojen - omaa tarvittavat valmiudet syventäviin tutkimusopintoihin
Sisältö
Opintojaksolla painotetaan itsenäistä tutkimuksellista ajattelua ja tutkimustoimintaa. Opiskelun kokoajana toimii kandidaatintutkielma, johon opiskelija saa tukea ja ohjausta prosessin eri vaiheissa. Tutkimusta tuetaan oikea-aikaisilla tutkimusmenetelmäopinnoilla.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
42 t
0 t
Harjoitukset
32 t
0 t
Edellisten lisäksi jaksoon kuuluu 10 tuntia kandidaatintutkielman pari- tai yksittäisohjausta sekä 8 tuntia ryhmäohjausta.
Opetuskieli
suomi
Vaadittavat opintosuoritukset
Katso tiedekunnan tutkintoja koskevat määräykset 2010-2012.
Arviointi
ja arviointiperusteet
Numerolla 1-5.
Opintojakson kokonaisarvosana määräytyy kandidaatintutkielman arvosanan perusteella. Kurssin suorittaminen edellyttää menetelmäopintojen hyväksyttyä suorittamista.
Suositellut suoritusajankohdat
3. vuoden syksy
3. vuoden kevät
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Heikkilä, T. 1998. Tilastollinen tutkimus. Helsinki: Edita. (tai uudempi painos)
Scott, D. & Usher, R. (eds.) 1996. Understanding Educational Research. London: Routledge. (Sähköisesti saatavana ebrary-palvelun kautta)
Hirsjärvi, S., Remes. P. & Sajavaara, K. 2004. Tutki ja kirjoita. Helsinki: Tammi.
Lisäksi kurssilla hyödynnetään tutkimusraportteja ja artikkeleita sopimuksen mukaan.