Opintojakson tavoitteena on syventää opiskelijoiden näkemystä kaupan strategisesta suunnittelusta ja markkinoinnin keskeisestä roolista jakeluketjussa. Opiskelija osaa nimetä suomalaisen kaupan keskeiset toimijat sekä tunnistaa kansainvälisen kaupan haasteet.
Sisältö
Luennoilla tarkastellaan kaupan muuttuvaa toimintaympäristöä ja jakeluketjujen uusia haasteita. Uusimpien tutkimusten avulla tutustutaan teorian ja käytännön ilmiöihin. Kaupan keskeisiä ongelmia kuten sijaintikysymyksiä, uusia kauppamuotoja, nettikauppaa ja ulkomaista kilpailua selvitellään käytännön esimerkein ja vierailuluennoin.
Danziger, Pamela N.: Shopping: Why We Love It and How Retailers Can Create the Ultimate Customer Experience, Kaplan, 2006. Saatavana e-kirjana ebrary-palvelusta.
Reynolds, Jonathan & Cuthbertson, Christine (toim.): Retail Strategy: The View from the Bridge, Elsevier, 2003.
Artikkeleita ja ajankohtaismateriaalia luennoitsijan osoituksen mukaan, esim.:
Journal of Retailing
International Review of Retail, Distribution and Consumer Research