Opintojakson tavoitteena on, että opiskelijat - tuntevat opetuksen, oppimisen ja koulutuksen arvioinnin yhteiskunnallisia, institutionaalisia ja pedagogisia ehtoja ja edellytyksiä - perehtyvät arviointi- ja laatujärjestelmien paradigmoihin ja muotoihin -kehittävät valmiuksiaan ymmärtää laadukkaan koulutuksen yksilöllisiä, yhteiskunnallisia ja taloudellisia funktioita - ymmärtävät arvioinnin merkityksen ymmärtämiseen tietämisenä, käytäntönä ja valtana
Sisältö
Opintojaksolla perehdytään opetuksen, oppimisen ja koulutuksen arvioinnin, laadun ja vaikuttavuuden keskeisiin käsitteisiin, lähtökohtiin, tavoitteisiin, menetelmiin ja käytäntöihin.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Itsenäinen työskentely
115 t
0 t
Seminaari
20 t
0 t
Vaihtoehtoinen suoritusmuoto: kirjallisuuden tenttiminen (neljä teosta). Kirjallisuus suoritetaan kokonaisuutena. Katso kuulusteluajankohdat yksikön sivuilta.
Opetuskieli
suomi
kesken
Vaadittavat opintosuoritukset
Suoritusvaihtoehto
1
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
SeminaariOsallistuminen opetukseen
suomeksi
Essee
suomeksi
Suoritusvaihtoehto
2
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
Kirjallinen tentti
suomeksi
Arviointi
Numerolla 1-5.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Atjonen, P. Hyvä, paha arviointi. Tammi. 2007.
Foucault, M. Tarkkailla ja rangaista. (Surveiller et punir, 1975.) 4. painos 2005. Otava. 1980.
Guba, E.G. & Lincoln, Y.S., Fourth generation evaluation. Sage. 1989.
Rinne R., Simola H., Mäkinen-Streng M., Silmäri-Salo S. & Varjo J. Arvioinnin arvo. Suomalaisen perusopetuksen laadunarviointi rehtoreiden ja opettajien kokemana. Suomen kasvatustieteellinen seura. 2011.
Raivola, R., Tehoa vai laatua koulutukseen. WSOY. 2000.
Arvioinnin teemanumero 2006. Suomen arviointiyhdistys: www.finnishevaluationsociety.net (Julkaisut – Suplementti 2006)