Opiskelija - ymmärtää kasvatusajattelun ja -käsitysten yhteyden filosofiaan sekä kasvatuskäsitysten, -toiminnan ja -instituutioiden yhteyden historiaan ja - tuntee länsimaisen kasvatusajattelun päälinjat ja niiden filosofiset ja historialliset perusteet.
Sisältö
Opintojaksolla perehdytään suomalaisen ja länsimaisen kasvatusajattelun valtavirtoihin ja niiden merkitykseen nykyisen kasvatus- ja koulutustoiminnan rakentumiselle. Jaksolla käsitellään yhteiskunnallisten muutosten ja ideologioiden ilmenemismuotoja kasvatusajattelussa ja kasvatuksen historiassa.
Introductory session (2 hours) for book exams will be organized in the beginning of both semesters.Kirjallinen tentti
5 op
englanniksi
TTY:N JA TAMKin opiskelijat kuuluvat "Muut opiskelijat" -ryhmään. Eri opiskelijaryhmien tarkat suoritusvaihtoehdot täsmennetään opintojakson alussa julkaistavassa suoritusohjeessa.
Arviointi
Hyväksytty/hylätty.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Oppimateriaalin käytöstä ja suoritustavoista sovitaan opintojaksolla.
Puolimatka, T. 1995 (tai uudempi painos). Kasvatus ja filosofia. Kirjayhtymä. (sovittavin osin)
Rinne, R., Kivirauma, J. & Lehtinen, E. 2000 (tai uudempi painos). Johdatus kasvatustieteisiin. WSOY.
Kettunen, P. (päätoim.), Suomen kasvatuksen ja koulutuksen historia II-III. 2012. SKS:n tomituksia 1266. (sovittavin osin)
Artikkeleita kansainvälisistä ja kotimaisista tieteellisistä aikakauslehdistä, esim. Kasvatus & Aika, Kasvatus, Aikuiskasvatus, niin & näin, Educational Philosophy and Theory.