x !
Arkistoitu opetussuunnitelma 2012–2015
Selaamasi opetussuunnitelma ei ole enää voimassa. Tarkista tiedot voimassa olevasta opetussuunnitelmasta.
LOGP2 Puheen, kielen ja viestinnän kehitys 10 op
Vastuutaho
Logopedian tutkinto-ohjelma
Logopedia
Vastuuhenkilö
Tarja Kukkonen, Leena Rantala
Vastaavat opinnot opetussuunnitelmassa
Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikkö
Opetussuunnitelma 2011 – 2012
JA
JA

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa kuvata miten lapsi kehittyy sosiaaliseksi, kielen avulla viestiväksi yksilöksi aktiivisessa vuorovaikutuksessa ympäristön kanssa. Opiskelija tuntee puheen ja kielen kehitystä tarkastelevia teorioita ja kehityksen keskeisiä merkkipaaluja ja vaiheita. Opiskelija ymmärtää millaisin edellytyksin lapsi oppii havaitsemaan ja tuottamaan äänteitä sekä miten puheen kehityksessä äänne- ja muotojärjestelmä ovat yhteydessä toisiinsa. Lisäksi opiskelija osaa kuvata miten käsitteistön ja sanavaraston sekä pragmaattisten taitojen kehitys vaikuttavat kielelliskognitiiviseen kehitykseen.

Sisältö

-Perustiedot puheen ja kielen kehityksen kognitiivisista, biologisista, sosiaalisista ja emotionaalisista edellytyksistä sekä katsaus erilaisiin puheen ja kielen kehitystä tarkasteleviin teorioihin.
-Perustiedot äännejärjestelmän ja äänteiden tuottamisen sekä sanojen ja lauseiden muodostamisen kehityksestä.
-Perustiedot käsitteistön ja pragmaattisten taitojen kehityksestä ja katsaus näiden kehitystä koskeviin teorioihin.

Toteutustavat

Luennot, seminaari. Osa luento-opetuksesta videovälitteisenä luentona Helsingistä.

Vaadittavat opintosuoritukset

Suoritusvaihtoehto 1
Kohderyhmät:
  • Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
  • Muut opiskelijat
  • Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
  • Tohtoriopiskelijat
  • Vaihto-opiskelijat
Osallistuminen opetukseen 
suomeksi

Opintojakso sisältää luennot, kirjallisen työn ja seminaarin.

Arviointi

Numerolla 1-5.

Kirjallisuus/Oppimateriaali

Aaltonen, O., Aulanko, R., Iivonen A., Klippi, A. & Vainio, M. (toim.). 2009. Puhuva ihminen. Helsinki: Otava.

Barret, M. 1996. Early Lexical Development. Teoksessa P. Fletcher & B. MacWhinney (toim.), The Handbook of Child Language, 362-392. Oxford: Blackwell.

Kunnari, S. & Savinainen-Makkonen, T. 2003. Mistä on pienten sanat tehty. Helsinki: WSOY.  (sivut 23–147).

Laalo, K. 2011. Lapsen varhaiskielioppi ja miniparadigmat. Helsinki: SKS.

Lieko, A. 1993. Lapsen kielen lauseyhdistykset. Teoksessa A. Iivonen, A. Lieko & P. Korpilahti (toim.), Lapsen normaali ja poikkeava kielen kehitys, 165-187. Helsinki: SKS.

Loukusa, S. & Paavola, L. 2011. Lapset kieltä käyttämässä. Pragmaattisten taitojen kehitys ja sen häiriöt. Jyväskylä: PS-kustannus.

Stolt, S. 2010. Leksikaalinen kehitys. Teoksessa P. Korpilahti, O. Aaltonen & M. Laine (toim.), Kieli ja aivot, 204-210. Turun yliopisto: Kognitiivisen neurotieteen tutkimuskeskus.

Lisätietoja

Opintojakso alkaa 1. vuoden syksyllä ja jatkuu kevääseen.

Kokonaisuudet johon opintojakso kuuluu

Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikkö
2014–2015
Opintojakso opetusohjelmassa
Opetusohjelma ei ole enää voimassa. Tarkista tiedot voimassa olevasta opetusohjelmasta.
-
Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikkö