After the course student can perform concept analysis related to the phenomena of vocational education and pay attention to historic and philosophic aspects in vocational education and training.
Contents
The course structures and deepens the philosophy and history of vocational education and training: the origin and nature of vocational education and training as well as its scientific definition, concepts, epistemology, ethics, aesthetics and current perspectives such as the relationship between vocational and all-round education.
Teaching methods
Teaching method
Contact
Online
Lectures
30 h
0 h
Independent work
30 hours of lectures, essays
Teaching language
Finnish
Modes of study
Evaluation
and evaluation criteria
Numeric 1-5.
Participation in lectures; essays based on literature.
Recommended year of study
1. year autumn
Study materials
Materials:
A history / historical research on one’s own vocational education field
Ammattien kutsu. Ammattikorkeakoulut ja estetiikka. Opetusministeriön julkaisuja 2006:18.
Barrow,R. & Woods, R., An Introduction to Philosophy of Education. Routledge. 2001.
Heikkinen, A., Lähtökohtia ammattikasvatuksen kulttuuriseen tarkasteluun. Acta Universitatis Tamperensis, ser A vol. 442. 1995.
Jacques, R., Manufacturing the employee. Management Knowledge from the 19th to the 21st Centuries. Sage. 1996.
Klemelä, K., Ammattikunnista ammatillisiin oppilaitoksiin. Ammatillisen koulutuksen muotoutuminen Suomessa 1800-luvun alusta 1990-luvulle. Koulutussosiologian tutkimuskeskuksen raportti 48. Turun yliopisto. 1999.
Konttinen, E., Perinteisesti moderniin: professioiden yhteiskunnallinen synty Suomessa. Vastapaino. 1991.
Raatikainen, P., Ihmistieteet ja filosofia. Gaudeamus. 2004.
Puolimatka, T., Opetuksen teoria: konstruktivismista realismiin. Tammi. 2002.
Suomalaisen ammattikasvatuksen historia. Okka-säätiö. 2000.
Tuominen, M. ja Wihersaari J., Ammattikasvatusfilosofia. Okka-säätiö. 2006.