Opintojakson suoritettuaan opiskelija - ymmärtää terveystiedon merkityksen osana laajempaa koulun terveyden ja hyvinvoinnin edistämistyötä - tietää, mikä merkitys yhteisöllisyydellä on oppimistulosten ja oppilaiden hyvinvoinnin kannalta ja osaa edistää sitä - osaa määritellä koulukiusaamisen ilmiönä, tietää mahdollisuuksista ennaltaehkäistä sitä ja puuttua siihen ja rohkaistuu toimimaan koulukiusaamisen estämiseksi kouluympäristössä - tuntee perusopetuksen laatukriteerit oppimisympäristön turvallisuudesta ja tietää, miten turvallisuusasioita käytännön tasolla kouluissa hoidetaan - tuntee käsitteen nuorten turvataidot ja tietää, miten niitä lisätään - tuntee nuorten mielenterveyden ongelmien epidemiologiaa ja tietää, miten mielenterveysasioista puhutaan ja tunnetaitoja opetetaan eri-ikäisille lapsille ja nuorille - osaa kuvata turvallisuuskasvatus- osion terveystieto-oppiaineessa: sen lähtökohdat, tavoitteet ja keskeiset aihealueet - osaa pohtia puuttumisen etiikkaa - on kokeillut puheeksiottamista oppimistilanteessa
Sisältö
Yhteisöllisyys, monikulttuurisuus ja osallisuus kouluympäristössä Seksuaalisuuden monimuotoisuuden kohtaaminen ja käsittely kouluympäristössä Aggressiokasvatus: merkitys ja tarvittavat taidot Koulukiusaaminen ja siihen puuttuminen yksilö- ja koulutasolla: ajankohtaisia tutkimustuloksia Turvallisen oppimisympäristön varmistaminen Turvallisuuskasvatus osana terveystiedon oppimateriaaleja Puuttuminen ja puheeksiottaminen: taidot ja eettiset kysymykset
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
Itsenäinen työskentely
Seminaari
Harjoitukset
Opetuskieli
suomi
Vaadittavat opintosuoritukset
Suoritusvaihtoehto
1
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
Osallistuminen opetukseen
suomeksi
Harjoitustyö(t)
suomeksi
Osallistuminen lähiopetukseen, seminaariesityksen valmistaminen ja esittäminen, koko kurssin osaamistavoitteiden saavuttamista mittaava suoritus (esim. tentti).
Arviointi
ja arviointiperusteet
Numerolla 1-5.
Seminaariesitys arvioidaan hyväksytty/hylätty, tentti tai muu koko kurssin osaamistavoitteiden saavuttamista mittaava suoritus arvioidaan asteikolla (hylätty)1-5. Koko kurssin osaamistavoitteiden saavuttamista mittaava suoritus suunnitellaan yhdessä opiskelijoiden kanssa.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Tentittävät kirjat: Rimpelä, Fröjd, Peltonen (toim.). 2009. Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen perusopetuksessa. Joronen K & Koski A. 2010. Tunne- ja sosiaalisten taitojen vahvistaminen kouluyhteisössä
Seminaaritöissä käytettävä materiaali: Ajankohtaisia artikkeleita ja muita julkaisuja tarpeen mukaan.