Opiskelija - tuntee erilaisia opetus- ja oppimisteoreettisia suuntauksia ja pystyy pohtimaan ja selkiyttämään omia käsityksiään oppimisesta, opetuksesta ja ohjaamisesta, - pystyy kehittämään valmiuksiaan opetuksen ja oppimisen analysoimisessa ja dokumentoimisessa ja - hankkii työskentelynsä avulla valmiuksia oman pedagogisen ajattelunsa rakentamiselle, arvioinnille ja kehittämiselle - ymmärtää opetuksen ja ohjauksen eron - ymmärtää opetussuunnitelman ohjaavan merkityksen opetuksessa, oppimisessa ja kasvatuksessa sekä tunnistaa opetussuunnitelma-ajattelun eri traditiot
Sisältö
Opintojaksolla perehdytään erilaisiin opetus-, ohjaus ja oppimisteoreettisiin suuntauksiin sekä opetuksen suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin monenlaiset oppijat huomioiden. Opetuksen, ohjauksen ja oppimisen kysymyksiä tarkastellaan yhteiskunnallisista, kulttuurisista, kasvatusfilosofisista, kasvatuspsykologisista sekä opetussuunnitelmallisista ja didaktisista näkökulmista.
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat osallistuvat luento-opetuksen lisäksi pienryhmäopetukseen (max 9 h) hakukohteittain omissa ryhmissään.
Aineenopettajaksi ja luokanopettajaksi opiskelevilla opintojaksosta on ohjattua harjoittelua 2 op.
Vaadittavat opintosuoritukset
Suoritusvaihtoehto
1
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
Luennot ja luentopäiväkirjaOsallistuminen opetukseen
1 op
suomeksi
PienryhmäopetusOsallistuminen opetukseen
2 op
suomeksi
Tentti, essee tai lukupiiriKirjallinen tentti
2 op
suomeksi
Suoritusvaihtoehto
2
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
Luennot ja luentopäiväkirjaOsallistuminen opetukseen
1 op
suomeksi
Pienryhmäopetus ja siihen liittyvä harjoitteluOsallistuminen opetukseen
2 op
suomeksi
Tentti, essee tai lukupiiriKirjallinen tentti
2 op
suomeksi
Suoritusvaihtoehto
3
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
Luennot ja luentopäiväkirjaOsallistuminen opetukseen
1 op
suomeksi
Kirjatentti (TaY, TTY, TAMK)Kirjallinen tentti
4 op
suomeksi
Suoritusvaihtoehto
4
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
Luentojen suorittaminen ja kirjatenttiOsallistuminen opetukseen
2 op
suomeksi
VerkkotehtävätHarjoitustyö(t)
1 op
suomeksi
Orientaatioharjoittelu normaalikoulullaHarjoittelu
2 op
suomeksi
Suoritusvaihtoehto
5
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
Introductory session (2 hours) for book exams will be organized in the beginning of both semesters.Kirjallinen tentti
5 op
englanniksi
Vaihtoehto 1: elokas, varhaiskasvatus, avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat Vaihtoehto 2: luokanopettajaopiskelijat Vaihtoehto 3: kasvatustieteitä valinnaisina suorittavat TaY:n, TTY:n ja TAMKin opiskelijat Vaihtoehto 4: aineenopettajan pedagogisia opintoja suorittavat - TTY:n opiskelijat - sellaiset TaYn opiskelijat, joiden perusopinnoista vielä puuttuu ko. jakso.
TTY:N JA TAMKin opiskelijat kuuluvat "Muut opiskelijat" -ryhmään. Eri opiskelijaryhmien tarkat suoritusvaihtoehdot täsmennetään opintojakson alussa julkaistavassa suoritusohjeessa.
Arviointi
Hyväksytty/hylätty.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Autio, T., 2010. Curriculum, opetussuunnitelma ja opettajankoulutus. Teoksessa E. Lindfors & J. Pullinen (toim.) Cygnaeuksen viitoittamalla tiellä. 90 vuotta opettajankoulutusta Hämeenlinnassa.
Hakkarainen, K., Lonka, K. & Lipponen, L. 2004.Tutkiva oppiminen. Järki, tunteet ja kulttuuri oppimisen sytyttäjinä. Helsinki. WSOY.
hooks, bell 2007. Vapauttava kasvatus. Kansanvalistusseura.
Kivimäki S., Kinnunen, M. & Löytty O. (toim.) 2006. Tilanteen taju. Opettaminen yliopistossa. Vastapaino.
Ojanen, S. 2006. Ohjauksesta oivallukseen. Ohjausteorian käsittelyä. Yliopistopaino.
Nikkola, T., Rautiainen, M. & Räihä, P. (toim.) 2013. Toinen tapa käydä koulua. Kokemuksen, kielen ja tiedon suhde oppimisessa. Vastapaino.
Säljö, R., 2004. Oppimiskäytännöt: Sosiokulttuurinen näkökulma. WSOY.
Uusikylä, K. & Atjonen, P. 2003 tai 2005. Didaktiikan perusteet. WSOY.
Vehviläinen, S. 2014. Ohjaustyön opas. Yhteistyössä kohti toimijuutta. Gaudeamus.
Vuorikoski, M., Törmä, S. & Viskari, S. 2003. Opettajan vaiettu valta. Vastapaino.
Artikkeleita kansainvälisistä ja kotimaisista tieteellisistä aikakauslehdistä.