Opintojakson tavoitteena on, että opiskelijat -perehtyvät lapsihavainnoinnin ja arvioinnin muotoihin, periaatteisiin sekä tavoitteisiin -ymmärtävät lapsihavainnoinnin ja arvioinnin merkityksen lapsilähtöisen pedagogiikan rakentumisessa -jäsentävät lapsihavainnoinnin ja arvioinnin osaksi arjen oppimistilanteiden yhteisöllisyyden toteutumista
Sisältö
Opintojaksolla opiskelijat perehtyvät lapsihavainnoinnin ja arvioinnin periaatteisiin, menetelmiin ja tavoitteisiin. Opiskelijat saavat valmiudet lapsihavainnoinnin suunnitelmalliseen hyödyntämiseen esi- ja alkuopetuksen opetussuunnitelmien laadinnassa, käytännön pedagogisissa prosesseissa sekä kodin ja koulun välisen yhteistyön rakentamisessa.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
9 t
0 t
Ryhmätyöskentely
9 t
0 t
Itsenäinen työskentely
62 t
0 t
Opetuskieli
suomi
Vaadittavat opintosuoritukset
kirjallinen tentti/essee yksilö- tai ryhmätyönä.
Arviointi
Numerolla 1-5.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Heikka, J., Hujala, E. & Turja, L. (toim.) 2009. Arvioinnista opiksi: havainnointi, arviointi ja suunnittelu varhaispedagogiikassa. Vantaa: Printel. Kupila, P. (toim.) 2004. Arvioidaan yhdessä. Näkökulmia arviointiin varhaiskasvatuksessa. Helsinki: Tammi.