x !
Arkistoitu opetussuunnitelma 2011–2012
Selaamasi opetussuunnitelma ei ole enää voimassa. Tarkista tiedot voimassa olevasta opetussuunnitelmasta.
VARHA.2 Lapsihavainnointi ja arviointi 3 op
Vastuutaho
Kasvatustiede, varhaiskasvatus

Osaamistavoitteet

Opintojakson tavoitteena on, että opiskelijat
-perehtyvät lapsihavainnoinnin ja arvioinnin muotoihin, periaatteisiin sekä tavoitteisiin
-ymmärtävät lapsihavainnoinnin ja arvioinnin merkityksen lapsilähtöisen pedagogiikan rakentumisessa
-jäsentävät lapsihavainnoinnin ja arvioinnin osaksi arjen oppimistilanteiden yhteisöllisyyden toteutumista

Sisältö

Opintojaksolla opiskelijat perehtyvät lapsihavainnoinnin ja arvioinnin periaatteisiin, menetelmiin ja tavoitteisiin. Opiskelijat saavat valmiudet lapsihavainnoinnin suunnitelmalliseen hyödyntämiseen esi- ja alkuopetuksen opetussuunnitelmien laadinnassa, käytännön pedagogisissa prosesseissa sekä kodin ja koulun välisen yhteistyön rakentamisessa.

Toteutustavat

Opetustapa Paikalla Verkossa
Luento-opetus 9 t 0 t
Ryhmätyöskentely 9 t 0 t
Itsenäinen työskentely 62 t 0 t

Opetuskieli

suomi

Vaadittavat opintosuoritukset

kirjallinen tentti/essee yksilö- tai ryhmätyönä.

Arviointi

Numerolla 1-5.

Kirjallisuus/Oppimateriaali

Heikka, J., Hujala, E. & Turja, L. (toim.) 2009. Arvioinnista opiksi: havainnointi, arviointi ja suunnittelu varhaispedagogiikassa. Vantaa: Printel.
Kupila, P.
(toim.) 2004. Arvioidaan yhdessä. Näkökulmia arviointiin varhaiskasvatuksessa. Helsinki: Tammi.

Kokonaisuudet johon opintojakso kuuluu

Kasvatustieteiden yksikkö
Esi- ja alkuopetuksen aineopinnot (Kasvatustiede, varhaiskasvatus)
2011–2012
Opintojakso opetusohjelmassa
Opetusohjelma ei ole enää voimassa. Tarkista tiedot voimassa olevasta opetusohjelmasta.
-
Kasvatustieteiden yksikkö