Pää- ja sivuaineopiskelijoille valinnainen opintojakso.
Osaamistavoitteet
Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija - oppii tunnistamaan yhteiskunnan, kasvatuksen ja koulutuksen sukupuolistavia käytäntöjä ja rakenteita sekä - saa valmiuksia niiden kyseenalaistamiseen ja muuttamiseen.
Sisältö
Opintojaksolla tarkastellaan naistutkimuksen ja miestutkimuksen avaamia näkökulmia elinikäiseen oppimiseen, kasvatukseen ja koulutukseen. Tarkoitus on perehtyä, miten sukupuolta tuotetaan yhteiskunnassa ja koulutuksessa ja miten muut erot, kuten yhteiskuntaluokka ja etnisyys, kietoutuvat sukupuoleen eri toimintaympäristöissä, rakenteissa ja käytännöissä.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
Seminaari
21 t
0 t
Vaihtoehtoinen suoritusmuoto sivuaineopiskelijoille: kirjallisuuden tenttiminen.
Opetuskieli
suomi
Vaadittavat opintosuoritukset
Seminaari: kirjallisuuden suorittaminen seminaarissa sovittavalla tavalla.
Vaihtoehtoinen suoritusmuoto sivuaineopiskelijoille: kirjallisuuden tenttiminen (3 teosta). Kirjallisuus suoritetaan kokonaisuutena. Katso kuulusteluajankohdat vastuuopettajalistasta laitoksen kotisivuilta.
Arviointi
Numerolla 1-5.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Ojala, H., Palmu, T. & Saarinen, J. (toim.), Sukupuoli ja toimijuus koulutuksessa. Vastapaino. 2009. tai Tolonen, T. (toim.), Yhteiskuntaluokka ja sukupuoli. Vastapaino. 2008.
sekä seuraavat kaksi teosta:
Jokinen, A. (toim.), Mies ja muutos. Tampere University Press. 1999. Skelton, C. & Francis, B. (eds.), Feminist Critique of Education. Routledge. 2005. (sovittavin osin)