Opiskelija omaksuu tietoa kaksi- tai monikielisyydestä, kielen vaihtamisesta ja kielen ylläpitämisestä.
Sisältö
Kaksikielisyysteoria ja sen keskeiset käsitteet, kaksikielisyyskasvatus, ruotsi toisena kielenä.
Toteutustavat
Luento- tai lukukurssi.
Vaadittavat opintosuoritukset
Arviointi
ja arviointiperusteet
Numerolla 1-5.
Arviointi perustuu opiskelijan kurssilla osoittamaan aktiivisuuteen, harjoitustöihin ja tenttiin.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Ahlfors, B., Vill du bada min tunga?. 2002. Svenska folkskolans vänner. S. 87–95;
Allardt, E., Svenskan som minoritetsspråk i Finland i ett jämförande perspektiv. 1989. Teoksessa Svenskans beskrivning 17. S. 9–19;
Green-Vänttinen, M., Hej vi har int merirosvo på vårt lag. Kodväxling och lån i tvåspråkiga barns samtal. 1995. Teoksessa Svenskans beskrivning 21. S. 112–121;
Sundman, M., Barnet, skolan och tvåspråkigheten. Yliopistopaino 1998;
Börestam, U. & Huss, L., Språkliga möten. Tvåspråkighet och kontaktlingvistik. Studentlitteratur 2001;
Dahl, Ö., Språkets enhet och mångfald. Studentlitteratur 2000. Luku Språklig mångfald inom samhällen. S. 115–156;
Einarsson, J., Tvåspråkighet. 2004. Teoksessa Språksociologi. S. 87–101;
Thelander, M., Med dialekten i bagaget. 1996. Teoksessa Tal och samtal. S. 177–194;
Hyltenstam, K. & Stroud, C., Språkbyte och språkbevarande. Om samiskan och andra minoritetsspråk. Studentlitteratur 1991. S. 12–20;
Boyd, S., Minoritetsspråk som modersmål eller fadersmål: blir det skillnad?. 1997. Teoksessa Svenska som andraspråk och andra språk. S. 33–45;
Skutnabb-Kangas, T., Tvåspråkighet. Liber Läromedel 1981. S. 20–45, 83–96;
Romaine, S., Bilingualism. Blackwell 1994. 2. painos. S. 181–187, 205–240;
Lindberg, I., Myter om tvåspråkighet. 2003. Språk i Norden 2003. S. 93–103;
Ahlfors, B., Svenska, finska och mandinka. 2002. Språkvård 4/2002. S. 29–33.