Opiskelija, joka suorittaa kaksi käsityötieteen 10 op:n kokonaisuutta, voi projektiopinnoilla täydentää opinnot 25 op:n laajuiseksi käsityötieteen opintokokonaisuudeksi. Opiskelija laatii itsenäisesti tai yhdessä useamman opiskelijan kanssa projektiopintojen suunnitelman. Opintojen suunnittelu alkaa monialaisten erikoistumisopintojen alkaessa suunnitteluseminaarilla. Siinä opiskelija tekee ohjaajalle ehdotuksen projektistaan sekä käytettävästä kirjallisuudesta. Projektin toteutus dokumentoidaan ohjaajan kanssa sovittavalla tavalla. Projekti päättyy työn julkiseen esittelyyn yhteisessä päätösseminaarissa, näyttelyssä tai matineassa.
Osaamistavoitteet
Opintojakson tavoitteena on, että opiskelijat - oppivat yhdistämään monialaisissa erikoistumisopinnoissa hankkimiaan tietoja ja taitoja ja luomaan niiden pohjalta innovatiivisen teoreettisen, pedagogisen tai produktiivisen omaa ammatillista identiteettiään vahvistavan kokonaisuuden - ymmärtävät perusopetuksen ainedidaktiset lähtökohdat projektioppimisessa ja osaavat soveltaa oppimaansa koulun toimintakulttuurin kehittämisessä - osaavat kehittää opetusta yhteistyössä toisten opiskelijoiden kanssa usean eri oppiaineen ilmiölähtöisenä, kontekstualisoituna ja integroivana kokonaisuutena
Käsityötieteen opintoja kokoavan projektin tavoitteissa korostuu tuotteen suunnittelu- ja valmistusprosessin kokonaisuuden tai sen jonkin osa-alueen kehittäminen ja soveltaminen sekä tähän liittyvä kirjallisuus.
Sisältö
Teoreettisessa projektissa opiskelija valitsee ainedidaktisen aiheen, perehtyy siihen liittyvään kirjallisuuteen ja kehittelee aihetta edelleen. Teoreettisen projektin valinnut opiskelija voi liittää teemansa kehittelyä sekä kandintyöhön että syventävien opintojen pro gradu -tutkimukseen. Pedagogisessa projektissa suunnitellaan ja toteutetaan ainedidaktiikan kehittämishanke, johon sisältyy myös käytännön toteutus jossakin opetusryhmässä. Pedagogista projektia suositellaan toteutettavaksi opiskelijoiden yhteistyönä ja se voidaan ohjata eri oppiaineiden didaktikkojen yhteistyönä. Tällöin opiskelija saa projektista oman vastuualueensa oppiaineen suorituksen. Produktiivisessa projektissa korostuu käsityön substanssiosaaminen. Opiskelija tai opiskelijat suunnittelevat ja toteuttavat taiteellisen ja/tai teknologisen hankkeen.Produktiiviseen projektiin sisältyy osasuorituksina Tuoteprojekti 3op, Visuaalinen suunnittelu 1 op ja Johdatus käsityötieteeseen 1 op. Käsityön soveltava projekti esitellään julkisesti päätösseminaarissa, näyttelyssä tai matineassa.