x !
Arkistoitu opetussuunnitelma 2010–2011
Selaamasi opetussuunnitelma ei ole enää voimassa. Tarkista tiedot voimassa olevasta opetussuunnitelmasta.
STYPA2A Tutkivan oppimisen seminaari 4 op
Vastuutaho
Sosiaalityö, Pori
Vastaavat opinnot opetussuunnitelmassa
Tampereen yliopiston Porin yksikkö
Opetussuunnitelma 2008 – 2010

Osaamistavoitteet

Opiskelija tunnistaa sosiaalityön toimintakenttien monimuotoisuuden. Hän tuntee erilaisia sosiaalisia ongelmia, niiden luonnetta ja syntymekanismeja sekä yksilöllistä ilmenemistä ja yhteiskunnallisia yhteyksiä. Opiskelija osaa tarkastella kriittisesti yksilötason ongelmien ja yhteiskunnallisen auttamisjärjestelmän suhdetta.

Sisältö

Sosiaalityön sisältöalueet ja sosiaaliset ongelmat.

Toteutustavat

Opetustapa Paikalla Verkossa
Seminaari 24 t 0 t

Tutkivan oppimisen seminaari, jossa opiskelijat perehtyvät erilaisten yksilö- ja ryhmätehtävien avulla sosiaalityön eri sisältöalueisiin (esim. turvattomuus, syrjäytyminen, riippuvuus, köyhyys) sosiaalityön eri kentillä (esim. lastensuojelu, aikuissosiaalityö, vammaistyö, vanhustyö). Opiskelijat perehtyvät teema-alueisiin resurssiluentojen, itsenäisen tiedonhankinnan, oheiskirjallisuuden ja ryhmäkeskustelujen avulla.

Vaadittavat opintosuoritukset

Aktiivinen osallistuminen seminaariin (24 t) ja seminaarissa annettujen yksilö- ja ryhmätehtävien tekeminen.

Arviointi ja arviointiperusteet

Numerolla 1-5.
Opintojakson arvosana muodostuu osallistumisesta ryhmän työskentelyyn, itsenäisestä työskentelystä sekä koko ryhmän työskentelyn lopputuloksesta arvosanalla 1-5.

Kirjallisuus/Oppimateriaali

Kirjallisuus:

Oheiskirjallisuus:

1. Anttonen, Valokivi, Zechner (toim.) Hoiva - tutkimus, politiikka ja arki. Vastapaino 2009.

2. Forsberg, Ritala-Koskinen & Törrönen (toim.) Lapset ja sosiaalityö. Kohtaamisia, menetelmiä ja tiedon uudelleen arviointia. PS-Kustannus 2006.

3. Heinonen & Metteri (toim.) Social Work in Health and Mental Health. Issues,
Developments and Actions. Canadian Scholars' Press Inc. 2005.

4. Heinonen & Spearman, Social Work Practice. Problem Solving and Beyond. Irwin Publishing Ltd. 2005.

5. Helne & Laatu (toim.) Vääryyskirja. KELA 2006.

6. Hirvilammi T & Laatu M (toim.). Toinen vääryyskirja. Helsinki: Kela, 2008.

7. Hänninen, Karjalainen & Lehtelä (toim.) Pääsy kielletty! Poiskäännyttämisen politiikka ja sosiaaliturva. Stakes 2007.

8. Isola, Larivaara & Mikkonen (toim.) Arkipäivän kokemuksia köyhyydestä. Avain 2007.

9. Juhila, Forsberg & Roivainen (toim.) Marginaalit ja sosiaalityö. SoPhi 2002.

10. Granfelt, Kuronen, Nyqvist & Petrelius (toim.), Sukupuoli ja sosiaalityö. SoPhi 2004.

11. Metteri (toim.), Asiakkaan ääntä kuunnellen. Kitkakohdista kehittämisehdotuksiin.
Edita 2003.

12. Pohjola, Kääriäinen & Kuusisto-Niemi (toim.) Sosiaalityö, tieto ja teknologia. PS-kustannus 2010.

13. Seppänen, Karisto & Kröger (toim.) Vanhuus ja sosiaalityö. Sosiaalityö avuttomuuden ja toimijuuden välissä. PS-Kustannus 2007. 

Kokonaisuudet johon opintojakso kuuluu

Tampereen yliopiston Porin yksikkö
Sosiaalityön sisältöalueet (Sosiaalityö, Pori)
2010–2011
Opintojakso opetusohjelmassa
Opetusohjelma ei ole enää voimassa. Tarkista tiedot voimassa olevasta opetusohjelmasta.
-
Tampereen yliopiston Porin yksikkö