Tavoitteena on, että opiskelijat perehtyvät kasvatusjärjestelmässä ilmeneviin käyttäytymisen haasteisiin kehityksellisestä ja yhteiskunnallisesta näkökulmasta.
Opintojaksossa tarkastellaan haastavan käyttäytymisen käsitteitä, diagnostiikkaa, arviointia, tulkintoja ja pedagogisia keinoja.
Johdantoluennolle osallistuminen ja seminaarityöskentelyyn osallistuminen sekä kirjallisuuteen perustuvan seminaariesitelmän suorittaminen.
1) JÄRVENTIE, I. & SAULI, H. (toim.) 2001. Eriarvoinen lapsuus. Helsinki: WSOY.
2) HONKATUKIA, P. & KIVIVUORI, J. (toim.) 2006. Nuorisorikollisuus. Määrä, syyt ja kontrolli. Helsinki: Oikeuspoliittisen tutkimuslaitoksen julkaisuja 221. (Saatavana myös e-kirjana http://www.optula.om.fi/37148.htm).
3) SALMIVALLI, C. 2005. Kaverien kanssa: vertaissuhteet ja sosiaalinen kehitys. Jyväskylä: PS-kustannus.
4) MOILANEN, I., RÄSÄNEN, E., TAMMINEN, T., ALMQVIST, F., KUMPULAINEN, K. & PIHA, J. (toim.) 2004. Lasten- ja nuorisopsykiatria. Helsinki: Duodecim.