Jaksolla tutustutaan medialukutaidon ja uusien lukutaitojen ulottuvuuksiin ja mahdollisuuksiin mediakasvatuksen näkökulmasta.
Osaamistavoitteet
Opiskelija ymmärtää muuttuneen mediakulttuurin ja uusien lukutaitojen yhteyden, oppii tunnistamaan ja lukemaan erilaisia mediatekstejä, arvioimaan niitä ja käyttämään itse tekstuaalisia ja tiedonhankinnan resursseja sekä soveltamaan niitä mediakasvatukseen.
Sisältö
Opintojaksolla perehdytään medialukutaidon ja uusien lukutaitojen kulttuuris-sosiaalisiin ulottuvuuksiin ja yhteisöllisen tiedon tuottamiseen sosiaalisissa medioissa.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
15 t
0 t
Ryhmätyöskentely
20 t
0 t
Luennot ja itsenäinen työskentely. Opiskelijat tutustuvat itsenäisesti ryhmissä sosiaalisen median eri ilmiöihin ja toteuttavat projektin, joka arvioidaan jakson lopussa.
Vaihtoehtoiset suoritusmuodot: a) lukupiiri: valitaan kolme teosta kirjallisuuslistasta tai b) kirjatentti: tentitään kolme teosta kirjallisuuslistasta. Lukupiirityöskentely toteutetaan blogi- tai wikitekstein. Lukupiiriohjeet ovat saatavissa mediakasvatuksen yliassistentilta.
Jakso toteutetaan yhteistyössä kasvatustieteiden laitoksen ja hypermedian kanssa.
Opetuskieli
suomi
Vaadittavat opintosuoritukset
Hyväksytty projekti tai lukupiiriraportti tai tenttisuoritus.
Arviointi
Numerolla 1-5.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Freire & Macedo: Literacy: Reading the Word and the World. Routledge & Kegan Paul 1987.
Lankshear & Knobel: New Literacies. Open University Press 2006.