x !
Arkistoitu opetussuunnitelma 2008–2010
Selaamasi opetussuunnitelma ei ole enää voimassa. Tarkista tiedot voimassa olevasta opetussuunnitelmasta.
LUOKE2.5 Puheviestintä ja draama 2 op
Vastuutaho
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus
Suunnitellut järjestämisajankohdat
Periodi I II III IV
2008–2009 X

Osaamistavoitteet

Opiskelijan käsitys puheviestinnän eri osa-alueista syvenee. Hän saa valmiuksia puheviestintätaitojen ohjaamiseen koulussa ja perehtyy draama- ja teatterikasvatukseen.

Sisältö

Puheviestintää tarkastellaan äidinkielen ja kirjallisuuden oppiaineen näkökulmasta pohtimalla erilaisia didaktisia mahdollisuuksia oppilaiden puheviestintätaitojen ohjaamiseen ja arviointiin koulussa. Kurssilla käsitellään puheviestinnän eri osa-alueita kuten yksilö- ja ryhmäviestintää sekä erityistapauksena luokkahuonekeskustelua. Lisäksi perehdytään draamaan osana äidinkielen ja kirjallisuuden oppiainetta.

Toteutustavat

Opetustapa Paikalla Verkossa
Ryhmätyöskentely 16 t 0 t

Vaadittavat opintosuoritukset

Arviointi

Numerolla 1-5.

Suositellut suoritusajankohdat

3. vuoden syksy
4. vuoden syksy

Kirjallisuus/Oppimateriaali

Owens, A. & Barber, K. 2002. Draamasuunnistus – prosessidraaman arviointi ja reflektointi.
Seppälä, R. 2006. Puhe – vuorovaikutuksen liima. Teoksessa S. Grünthal & J. Pentikäinen Kulmakivi. Luokanopettajan äidinkieli ja kirjallisuus. Helsinki: Otava, 145-169.
Valo, M. 1995. Haasteita puheviestinnän opetukseen. Jyväskylän yliopisto. Viestintätieteiden laitoksen julkaisuja.

Kokonaisuudet johon opintojakso kuuluu

Tampereen yliopiston opettajankoulutuslaitos
Suomen kieli ja kirjallisuus (Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus)
2008–2009
Opintojakso opetusohjelmassa
Opetusohjelma ei ole enää voimassa. Tarkista tiedot voimassa olevasta opetusohjelmasta.
Tampereen yliopiston opettajankoulutuslaitos