x !
Arkistoitu opetussuunnitelma 2010–2011
Selaamasi opetussuunnitelma ei ole enää voimassa. Tarkista tiedot voimassa olevasta opetussuunnitelmasta.
LUOKM932 Käyttäjälähtöinen ongelmanratkaisu käsityön opettamisen lähestymistapana 2 op
Vastuutaho
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus

Osaamistavoitteet

Opintojakson tavoitteena on auttaa opiskelijoita kohtaamaan käsityönopetuksen (tekstiilityö) haasteita ja etsimään niihin ainedidaktisia ratkaisuja käyttäjälähtöisen suunnittelun näkökulmasta sekä kehittämään omaa osaamistaan vaatetusmuotoilun alueella.

Sisältö

Kurssilla tutustutaan tekstiiliin ihmisen lähimpänää ympäristönä esteettisestä, ekspressiivisestä ja funktionaalisesta näkökulmasta. Käsityön opettamisen kehittämishaasteita tarkastellaan käytännön työnä itselle valmistettavan vaatteen avulla. Vaatteen suunnittelun lähtökohtana on omakohtainen ongelma, jonka ratkaisussa sovelletaan materiaali-, ompelu- ja vaatetusteknologian perusasioita tarkastellen niitä ainedidaktisesti perusopetuksen haasteiden tasolla. Kurssin teoreettinen ja käytännöllinen aines kootaan didaktiseksi portfolioksi.

Toteutustavat

Opetustapa Paikalla Verkossa
Luento-opetus 4 t 0 t
Pienryhmäopetus 26 t 0 t

Opetuskieli

suomi

Vaadittavat opintosuoritukset

Toteutettu vaate ja didaktinen portfolio

Arviointi ja arviointiperusteet

Numerolla 1-5.
Kurssin hyväksytty suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista opetukseen, sovittavien tehtävien toteuttamista ja työskentelyn sekä teoria-aineksen dokumentointia didaktiseen portfolioon. Harjoitukset ovat suoritusmerkinnällisiä, portfolio ja toteutettava vaate 1-5.

Suositellut suoritusajankohdat

2. vuoden syksy

Kirjallisuus/Oppimateriaali

Eberle, H. & al. 2004. Ammattina vaate. WSOY. Soveltuvin osin.

Karhu, P., Malmström, M. & Mannila, T. 2007. Hyvä sauma. Otava.

Lindfors, E. 2007. Kutistuuko T-paita? – Tuotetestaus käyttäjälähtöisen suunnittelun oppimistehtävänä. Teoksessa K. Merenluoto, A. Virta & P. Carpelan (toim.) Opettajankoulutuksen muuttuvat rakenteet. Ainedidaktinen symposium 2007. Turun yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnan julkaisuja B:77, 327-355.

Lindfors, E. 2008. Käsityön tutkimuksesta opetuksen kehittämiseen. Teoksessa A.Kallioniemi (toim.) Uudistuva ja kehittyvä ainedidaktiikka. Ainedidaktiikan symposium 8.2.2008. Helsingin yliopisto. Tutkimuksia 298, 415−427.

Kokonaisuudet johon opintojakso kuuluu

Tampereen yliopiston opettajankoulutuslaitos
Tekstiilityö (Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus)
2010–2011
Opintojakso opetusohjelmassa
Opetusohjelma ei ole enää voimassa. Tarkista tiedot voimassa olevasta opetusohjelmasta.
-
Tampereen yliopiston opettajankoulutuslaitos