Pää- ja sivuaineopiskelijoille valinnainen opintojakso.
Osaamistavoitteet
Opintojakson tavoitteena on - että opiskelija syventää tietämystään oppimisesta, identiteetistä ja tiedon rakentumisesta erilaisissa diskursiivisissa, vuorovaikutteisissa ja yhteisöllisissä toimintaympäristöissä, ja - että opiskelija oppii analyyttisesti hahmottamaan oppimisen, identiteetin ja tiedon rakentumisen sosiokulttuurisia, insitutionaalisia ja yhteisöllisiä ehtoja.
Sisältö
Opintojaksolla perehdytään erityisesti sosiokulttuuriseen oppimissuuntaukseen, ohjausvuorovaikutukseen, kollektiivista tiedon rakentamista tukeviin oppimisympäristöihin sekä yhteisöllisen ja yhteiskunnallisen oppimisen tutkimukseen.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
6 t
0 t
Seminaari
15 t
0 t
Johdantoluennolle voi osallistua, vaikka ei tulisi valituksi seminaariryhmään.
Vaihtoehtoinen suoritusmuoto: kirjallisuuden tenttiminen.
Opetuskieli
suomi
Vaadittavat opintosuoritukset
Vaihtoehtoinen suoritusmuoto: kirjallisuuden tenttiminen (kolme teosta oman valinnan mukaan). Kirjallisuus suoritetaan kokonaisuutena. Johdantoluennolle osallistuminen ja luennon tenttiminen korvaa vaihtoehtoisen suorituksen yhteydessä yhden teoksen. Katso luentoajankohdat laitoksen opetusohjelmasta ja kuulusteluajankohdat vastuuopettajalistasta laitoksen kotisivuilta.
Arviointi
Numerolla 1-5.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Côté J.E. & Levine C.G., Identity formation, agency, and culture: a social psychological synthesis. Lawrence Erlbaum Associates. 2002.
Miell, D. & Littleton, K. (eds.), Collaborative Creativity: Socio-cultural Accounts. Free Association Books. 2004.
Parviainen, J. (toim.), Kollektiivinen asiantuntijuus. Tampere University Press. 2006.
Van der Lindendagger, J. & Renshaw, P. (eds.), Dialogic Learning: Shifting Perspectives to Learning, Instruction, and Teaching. Kluwer Law Int..2004. (myös e-kirjana Nelli-portaalissa)
Wertsch, J.V., del Rio, P. & Alvarez A., Sociocultural Studies of Mind. Cambridge University Press. 1995 (tai uudempi).
Wenger, E., Communities of Practice: Learning, Meaning and Identity. Cambridge University Press. 1998 (tai uudempi).