Opintojaksolla hankitaan valmiuksia suunnitella, toteuttaa, kehittää ja arvioida teknisen työn/teknologiakasvatuksen opetusta perusopetuksen luokilla 1-6.
Osaamistavoitteet
Opintojakson tarkoituksena on perehtyä teknologiakasvatuksen teoreettisiin/didaktisiin lähtökohtiin ja niiden soveltamiseen käytännön oppimistilanteissa. Tavoitteena on myös syventyä teknologiakasvatuksen keskeisiin työturvallisuussäädöksiin. Tarkoituksena on, että opiskelija hankkii valmiuksia suunnitella ajanmukaisia ja turvallisia teknologiakasvatuksen opiskeluympäristöjä tulevissa työtehtävissään.
Sisältö
Opintojakson osa-alueet ovat: ainedidaktiikka, ainedidaktiset harjoitukset/-harjoitustyöt, työsuojelu sekä seminaarityön laatiminen.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
10 t
0 t
Harjoitukset
40 t
0 t
Luennot integroitu harjoituksiin.
Opetuskieli
suomi
Vaadittavat opintosuoritukset
Seminaariesitelmän laadinta teknologiakasvatuksen kirjallisuuden pohjalta. Kirjallisuuden yhteisvastuinen tentti. Seminaarityön valmistaminen itse valitulta teknologiakasvatuksen alueelta. Ainedidaktisia ja työsuojelua koskevia harjoituksia. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista kontaktiopetukseen.
Arviointi
ja arviointiperusteet
Numerolla 1-5.
Tarkemmat arviointiperusteet ilmoitetaan jakson alussa.
Suositellut suoritusajankohdat
4. vuoden syksy
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Tapaninen, R. (toim.) 2002. Peruskoulun käsityön opetustilojen suunnitteluopas. Tekninen työ ja tekstiilityö. Opetushallitus (soveltuvin osin).
Luomalahti, M. 2005.Naisopiskelijoiden teknologiasuuntautuminen luokanopettajankoulutuksessa. Tampereen yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Tutkimuksia 1065 (soveltuvin osin).
Anttila, P. 1993. Käsityön ja muotoilun teoreettiset perusteet. WSOY (soveltuvin osin).
Parikka, M. 1998. Teknologiakompetenssi. Teknologiakasvatuksen uudistamishaasteita peruskoulussa ja lukiossa. Jyväskylän yliopisto. Julkaisusarja 141. Jyväskylä (soveltuvin osin).
Kananoja, T., Kari, J. & Parikka, M. 1997. Teknologiakasvatuksen tulevaisuuden näköaloja. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Opetuksen perusteita ja käytänteitä 30. Jyväskylä (soveltuvin osin).
Muu erikseen sovittava kirjallisuus ja opintomonisteet.