Tavoitteena on, että opiskelijat tutustuvat erityispedagogiikan tieteenalaan ja erityiskasvatuksen käytäntöihin. Tarkoituksena on, että opiskelijat omaksuvat erityispedagogiikan keskeiset käsitteet ja luokitteluperusteet.
Sisältö
Opintojaksolla perehdytään erityispedagogiikan historiaan sekä erilaisuuden kohtaamisen ja inklusiivisen kasvatuksen arvoperustaan. Lisäksi opiskelijat tutustuvat omakohtaisesti erityiskasvatuksen kohteisiin.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
8 t
0 t
Ryhmätyöskentely
10 t
0 t
Itsenäinen työskentely
95 t
0 t
Seminaari
12 t
0 t
Harjoitukset
10 t
0 t
Harjoitukset toteutetaan tutustumiskäyntinä omavalintaiseen erityiskasvatuksen kohteeseen. Vaihtoehtoisena suoritustapana seminaareille on neljä tutustumiskohdetta.
Opetuskieli
suomi
Vaadittavat opintosuoritukset
Arviointi
Hyväksytty/hylätty.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
1) VEHMAS, S. 2005. Vammaisuus: Johdatus historiaan, teoriaan ja etiikkaan. Helsinki: Gaudeamus.
2) HAUTAMÄKI, J., LAHTINEN, U., MOBERG, S. & TUUNAINEN, K. 2003. Erityispedagogiikan perusteet. Helsinki: WSOY.
3) JAHNUKAINEN, M. (toim.) 2001 tai uudempi painos. Lasten erityishuolto ja –opetus Suomessa.