x !
Arkistoitu opetussuunnitelma 2010–2011
Selaamasi opetussuunnitelma ei ole enää voimassa. Tarkista tiedot voimassa olevasta opetussuunnitelmasta.
LUOKE9.1 Johdatus visuaaliseen kulttuuriin 6 op
Vastuutaho
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus
Vastuuhenkilö
Professori Jouko Pullinen ja lehtori Jussi Mäkelä
Osallistumisoikeus opintojaksolle:
  • Pääaineopiskelijoilla

Osaamistavoitteet

Kurssin jälkeen
- opiskelijalla on yleiskuva Suomen taiteen historiasta tyylisuuntineen ja perusteoksineen,
- opiskelija on saanut rohkeutta oman kuvallisen ilmaisunsa kehittämiseen ja alkanut pohtia omaa rooliaan kuvataiteen opettajana,
- opiskelija osaa käyttää kuvataiteen opetussuunnitelmaa ja ainedidaktista teoriaa apunaan suunnitellessaan kuvataiteen opetusta sekä
- opiskelija hallitsee koulugrafiikan menetelmät ja plastisen muotoilun perusteet sekä osaa soveltaa niitä opetuksessaan.

Sisältö

Opintojaksolla perehdytään taidehistoriaan Suomen taiteen näkökulmasta ja museopedagogiikkaan teorian, opintokäynnin ja harjoitustöiden muodossa. Luentojen ja harjoitustöiden kautta tutustutaan piirustuksen ja maalauksen sekä sommittelu- ja väriopin perusteisiin.
Opintojaksolla perehdytään kuvataiteen opetussuunnitelman näkökulmasta visuaaliseen kulttuurikasvatukseen. Lähtökohtana on kuvataiteen ”nelikenttä”: 1. kuvailmaisu ja kuvallinen ajattelu, 2. Taiteen tuntemus ja kulttuurinen osaaminen, 3. Ympäristöestetiikka, arkkitehtuuri- ja muotoilukasvatus sekä 4. Media- ja kuvaviestintä.
Opintojaksolla perehdytään kuvataiteen ainedidaktiikkaan keskittyen kuvataiteen oppimisprosessiin, opetuksen suunnitteluun ja arviointiin. Kuvallisen ilmaisun alueelta perehdytään koulugrafiikkaan teoriassa ja käytännössä sekä plastisen muotoilun kouluun soveltuviin menetelmiin.

Toteutustavat

Opetustapa Paikalla Verkossa
Luento-opetus 20 t 0 t
Harjoitukset 50 t 0 t

Kurssi toteutetaan soveltuvin osin monialaisten opintojen kuvataiteen osuuden yhteydessä

Opetuskieli

suomi

Vaadittavat opintosuoritukset

Opintojakson suorittaminen edellyttää opetukseen ja opintokäynnille osallistumista sekä luentojen, harjoitusten ja kirjallisuuden tietoaineksen tenttimistä. Harjoitustöiden arvioinnissa huomioidaan sekä työprosessi että lopputulos.

Arviointi ja arviointiperusteet

Numerolla 1-5.
Harjoitustöiden ja kirjallisen tentin hyväksyttävät suoritukset arvioidaan asteikolla 1–5. Harjoitustöiden tarkemmat arviointiperusteet käydään läpi kurssilla.

Kirjallisuus/Oppimateriaali

Seppänen, J. 2005 Visuaalinen kulttuuri: Teoriaa ja metodeja mediakuvan tulkitsijalle. Vastapaino.

Kenttälä, M. (toim.) 2009. Muotoiloa! Opettajan opas muotoilukasvatukseen. Kerhokeskus.

Levanto, M. (toim.) 1987. Ateneum opas. Otava.

Suvanto, Töyssy, Vartiainen & Viitanen. 2004. Kuvan tekijä. Taide ja visuaalinen maailma. WSOY.

Forsman & Piironen. 2006. Kuvien kirja. Kuvataideopetuksen käsikirja perusopetukseen. Tammi.

Peruskoulun opetussuunnitelman perusteet 2004, kuvataiteen osuus.

Hämeenlinnan normaalikoulun kuvataiteen opetussuunnitelma.

Kokonaisuudet johon opintojakso kuuluu

Tampereen yliopiston opettajankoulutuslaitos
2010–2011
Opintojakso opetusohjelmassa
Opetusohjelma ei ole enää voimassa. Tarkista tiedot voimassa olevasta opetusohjelmasta.
-
Tampereen yliopiston opettajankoulutuslaitos