x !
Arkistoitu opetussuunnitelma 2008–2010
Selaamasi opetussuunnitelma ei ole enää voimassa. Tarkista tiedot voimassa olevasta opetussuunnitelmasta.
LUOKA1 Lapsi ja koulu tässä ajassa 5 op
Vastuutaho
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus
Vastuuhenkilö
Lehtorit Tuula Hyyrö ja Jorma Vainionpää
Suunnitellut järjestämisajankohdat
Periodi I II III IV
2008–2009 X X
2009–2010 X X

Osaamistavoitteet

Opiskelija rakentaa teoreettiseen tietoon ja käytännön havaintoihin perustuen oman näkemyksensä lapsesta tämän hetken yhteiskunnassa ja koulunkäynnin eri vaiheissa. Samalla opiskelija perehtyy kasvatuksen, ohjauksen, oppimisen ja opetuksen kysymyksiin erilaisissa kouluyhteisöissä ja –kulttuureissa.

Sisältö

- lapsi ja perhe aikamme yhteiskunnassa
- lapsi koulunkäynnin lähtötilanteessa ja koulussa
- monikulttuurisuus koulussa
- oppijoiden yhteisöt, sosiaalinen vuorovaikutus ja dynamiikka, osallisuus

Toteutustavat

Opetustapa Paikalla Verkossa
Luento-opetus 6 t 0 t
Harjoitukset 6 t 0 t

Opetusharjoittelua kaksi työviikkoa. Harjoitteluraportit.

Opetuskieli

suomi

Vaadittavat opintosuoritukset

Työharjoittelu/opetusharjoittelun (ks. Harjoitteluopas).

Arviointi

Numerolla 1-5.

Suositellut suoritusajankohdat

1. vuoden kevät

Kirjallisuus/Oppimateriaali

Bransford, J., Brown, A. & Cocking, R.R. 1999. How people learn: Brain, mind, experience, and school. http://www.nap.edu/html/howpeople1.1999.

Lairio, M., Heikkinen, H. L. T. & Penttilä, M. (toim.) 2008. Koulutuksen kulttuurit ja hyvinvoinnin politiikat. Suomen Kasvatustieteellisen Seuran tutkimuksia 35. (sovittavat artikkelit)

Rantala, T. 2006. Oppimisen iloa etsimässä. Juva: WS Bookwell OY.

Oheismateriaali:

Lapsi- ja nuorisopolitiikan kehittämisohjelma 2007-2011. Tulevaisuus velvoittaa, tämä päivä ratkaisee. Opetusministeriön julkaisuja 2007:41. Saatavana myös verkkomateriaalina http://www.minedu.fi/OPM/julkaisut/2007/Lapsi-_ja _nuorisopolitiikan.

Moisio, P., ym. 2008. Suomalaisten hyvinvointi. Stakes. Heino, T. 2007. Keitä ovat uudet lastensuojeluasiakkaat? Tutkimus lapsista ja perheistä tilastojen takana. Työpapereita 30/2007. Stakes.

Suomalainen lapsi 2007. Helsinki: Tilastokeskus.

Perhepolittikka Suomessa. 2006. Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisu 2006:12. Saatavana myös verkkomateriaalina http://www.stm.fi/Resource.phx/publishing/documents/8846/index.h.

Linnilä, M.-L. 2006. Kouluvalmiudesta koulun valmiuteen poikkeuksellinen koulunaloitus koulumenestyksen, viranomaislausuntojen ja perheiden kokemusten valossa. Jyväskylä studies in education, psychology and social research 294/2006, s. 15-17 /17-19) ja 30--63 (32-65) ja 260-269. Jyväskylän yliopisto. Saatavana myös verkkoaineistona http://dissertations.jyu.fi/studeduc/9513926672.pdf.

Hokkanen, T. 2005. "Äitinä ja isänä eron jälkeen. Yhteishuoltajuus arjen kokemuksena. Jyväskylän yliopisto studies in education, psychology and social research 267/2005, luku 2 (s. 14-34) . Saatavana myös verkkomateriaalina http://dissertations.jyu. fi/studeduc/9513921794.pdf.

Kokonaisuudet johon opintojakso kuuluu

Tampereen yliopiston opettajankoulutuslaitos
2009–2010
Opintojakso opetusohjelmassa
Opetusohjelma ei ole enää voimassa. Tarkista tiedot voimassa olevasta opetusohjelmasta.
Tampereen yliopiston opettajankoulutuslaitos