Opintojakson tavoitteena on, että opiskelijat -perehtyvät esi- ja alkuopetuksen opetussuunnitelmajärjestelmän yhteiskunnallisiin ja teoreettisiin lähtökohtiin -ymmärtävät suomalaisen esiopetusjärjestelyn eri vaiheet osana varhaiskasvatuksen yhteiskunnallisia ja kulttuurisia muutoksia -huomioivat moniarvoistuvan yhteiskunnan haasteet opetussuunnitelmatyössä -kehittävät pedagogista osaamistaan esi- ja alkuopetuksen opetussuunnitelmatyön käytännön prosesseissa
Sisältö
Opintojaksolla opiskelijat perehtyvät esi- ja alkuopetuksen nykyiseen opetussuunnitelmajärjestelmään ja sen kehittymiseen yhteiskunnallisessa kontekstissa. Opiskelijat kehittävät opetussuunnitelmatyön käytännön osaamistaan syventyen esi- ja alkuopetuksen nivelvaiheiden pedagogisiin ydinkysymyksiin.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
9 t
0 t
Ryhmätyöskentely
9 t
0 t
Itsenäinen työskentely
62 t
0 t
Opetuskieli
suomi
Vaadittavat opintosuoritukset
kirjallinen tentti/essee yksilö- tai ryhmätyönä.
Arviointi
Numerolla 1-5.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Högström, B. & Saloranta, O. 2001. Esiopetus tavoitteellisen oppimispolun alkuna. Jyväskylä: Opetushallitus. (1156;181202) Johansson, E. & Pramling-Samuelsson, I. (red.) 2008. Förskolan - barns första skolan! Lund: Studentlitteratur.