x !
Arkistoitu opetussuunnitelma 2011–2012
Selaamasi opetussuunnitelma ei ole enää voimassa. Tarkista tiedot voimassa olevasta opetussuunnitelmasta.
VARHB.2 Opetussuunnitelmatyö esi- ja alkuopetuksen pedagogisessa jatkumossa 3 op
Vastuutaho
Kasvatustiede, varhaiskasvatus

Osaamistavoitteet

Opintojakson tavoitteena on, että opiskelijat
-perehtyvät esi- ja alkuopetuksen opetussuunnitelmajärjestelmän yhteiskunnallisiin ja teoreettisiin lähtökohtiin
-ymmärtävät suomalaisen esiopetusjärjestelyn eri vaiheet osana varhaiskasvatuksen yhteiskunnallisia ja kulttuurisia muutoksia
-huomioivat moniarvoistuvan yhteiskunnan haasteet opetussuunnitelmatyössä
-kehittävät pedagogista osaamistaan esi- ja alkuopetuksen opetussuunnitelmatyön käytännön prosesseissa

Sisältö

Opintojaksolla opiskelijat perehtyvät esi- ja alkuopetuksen nykyiseen opetussuunnitelmajärjestelmään ja sen kehittymiseen yhteiskunnallisessa kontekstissa. Opiskelijat kehittävät opetussuunnitelmatyön käytännön osaamistaan syventyen esi- ja alkuopetuksen nivelvaiheiden pedagogisiin ydinkysymyksiin.

Toteutustavat

Opetustapa Paikalla Verkossa
Luento-opetus 9 t 0 t
Ryhmätyöskentely 9 t 0 t
Itsenäinen työskentely 62 t 0 t

Opetuskieli

suomi

Vaadittavat opintosuoritukset

kirjallinen tentti/essee yksilö- tai ryhmätyönä.

Arviointi

Numerolla 1-5.

Kirjallisuus/Oppimateriaali

Högström, B. & Saloranta, O. 2001. Esiopetus tavoitteellisen oppimispolun alkuna. Jyväskylä: Opetushallitus. (1156;181202)
Johansson, E. & Pramling-Samuelsson, I. (red.) 2008.  Förskolan - barns första skolan! Lund: Studentlitteratur.

Kokonaisuudet johon opintojakso kuuluu

Kasvatustieteiden yksikkö
Esi- ja alkuopetuksen aineopinnot (Kasvatustiede, varhaiskasvatus)
2011–2012
Opintojakso opetusohjelmassa
Opetusohjelma ei ole enää voimassa. Tarkista tiedot voimassa olevasta opetusohjelmasta.
-
Kasvatustieteiden yksikkö