Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa analysoida ja arvioida koulutuksellisen tasa-arvon toteutumisen reunaehtoja erilaisia tuen muotoja tarvitsevien oppijoiden näkökulmasta. Lisäksi hän osaa arvioida omia vaikutusmahdollisuuksiaan joustavien koulutusrakenteiden ja uudistuvien toimintakulttuurien luomisessa samoin kuin suunnittelee ja toteuttaa opetuksessaan erilaisia pedagogisia ratkaisuja oppijoiden erilaisten tarpeiden huomioimiseksi.
Sisältö
Opiskelijat perehtyvät valitsemansa oppilaan/opiskelijan kasvun ja oppimisen edellytyksiin ja pedagogisiin tukitoimiin inklusiivisessa oppimisympäristössä valitsemassaan oppilaitoksessa tai tukikeskuksessa. Syntyneitä omakohtaisia kokemuksia peilataan viimeaikaisten tutkimusten ja interventioiden tarjoamiin käsityksiin yksilöllisen oppimisen ja inklusiivisen kasvatuksen näkökulmista.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Ryhmätyöskentely
6 t
0 t
Seminaari
9 t
0 t
Harjoitukset
14 t
0 t
Harjoitukset toteutetaan tutustumiskäynteinä omavalintaisiin kohteisiin (2), joissa seurataan mahdollisuuksien mukaan osallistuvan observoinnin mukaisesti oppimisen erilaisia tukimuotoja. Käynneistä laaditaan raportti.
Opetuskieli
suomi
Vaadittavat opintosuoritukset
Arviointi
Numerolla 1-5.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Mittler, P. 2000.Working Towards Inclusive Education: Social Contexts. David Fulton.
Tomlinson, C.A.2001. How to Differentiate Instruction in Mixed-Ability Classrooms. Association for Supervision & Curriculum Development.