Opintojaksolla perehdytään erilaisiin median ja mediakulttuurin merkityksiin lasten, nuorten ja aikuisväestön elämässä, median yhteisölliseen luonteeseen ja kulutustapoihin, joissa tulee esiin vaikuttamisen ja identiteetin rakentamisen muotoja.
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija ymmärtää median ja yleisön suhteen rakentumisen perusasiat, kuluttajuuden merkityksen mediakulttuurissa ja mediakasvatuksen mahdollisuudet aktiivisen kansalaistoiminnan edellytyksenä, erityisesti valtautumisen ja vaikuttamisen näkökulmasta.
Sisältö
Opintojakso koostuu luennoista, joissa tarkastellaan kysymystä mediasta ja yleisöstä/kuluttajasta, median kaupallisia vaikutuksia, kaupallista mediakulttuuria ja siihen liittyviä kulutuksen ja brändäyksen ilmiöitä, mainonnan lukutaitoa, osallistavaa kulttuuria, fanitoimintaa, digitaalisia kansalaistoiminnan muotoja, media-aktivismia ja sosiaalisen median mahdollisuuksia aktiivisen ja voimauttavan toiminnan mahdollisuutena.
Toteutustavat
Luennot (20 h) ja kirjallisuus. Valitaan yksi teos oheisesta listasta.
Vaihtoehtoinen suorittaminen: tentitään neljä teosta oheisesta listasta. Kirjallisuus tentitään yhdessä osassa.
Opetuskieli
suomi
Vaadittavat opintosuoritukset
Lähiopetus ja/tai kirjallisuutta.
Arviointi
Numerolla 1-5.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Heinonen & Kortti: Vaikuttamista ja valintoja. Monitieteisiä näkökulmia mainontaan ja kulutukseen. Gaudeamus 2007.
Lehtimäki & Suoranta (toim.): Kasvattajan brändikirja. Finn Lectura 2006.
Nikunen: Faniuden aika. Tampere, Tampere University Press 2005. Verkkojulkaisu: http://acta.uta.fi/teos.phtml?10776
Sirkkunen & Kotilainen (toim.): Toimijaksi tietoverkoissa. Raportti kansalaislähtöisen verkkoviestinnän mahdollisuuksista. Tampereen yliopisto, tiedotusopin laitos, journalismin tutkimusyksikkö 2004. Tai englanninkielinen versio Towards active citizenship on the net: Possibilities of citizen oriented communication: case studies from Finland. Verkkojulkaisu: http://tampub.uta.fi/tup/951-44-5827-3.pdf