x !
Arkistoitu opetussuunnitelma 2012–2015
Selaamasi opetussuunnitelma ei ole enää voimassa. Tarkista tiedot voimassa olevasta opetussuunnitelmasta.
PEDAYOP2 Osallistava opetussuunnitelmatyö 5 op
Vastuutaho
Opettajan pedagogiset opinnot

Yleiskuvaus

Opintojaksolla osallistujat syventävät ymmärrystään osaamisperustaisesta opetussuunnitelmasta ja opetussuunnitelmatyöstä yhteisöllisenä prosessina perehtymällä tutkimustietoon, pedagogisiin malleihin, metodeihin ja välineisiin. Näitä tietoja ja taitoja he soveltavat omien yhteisöjensä opetussuunnitelmatyöhön.

Osaamistavoitteet

Opintojakson tavoitteena on, että osallistujat
- hahmottavat opetussuunnitelmatyön pedagogisena prosessina, akateemisen yhteisön toimintana sekä dialogina eri intressiryhmien välillä;
- tuntevat opetussuunnitelmaan ja opetussuunnitelmatyöhön liittyviä käsitteitä ja teoreettisia kysymyksiä;
- pystyvät perustelemaan niiden avulla opetussuunnitelmatyöhön liittyviä ratkaisuja;
- kykenevät osallistumaan oman yhteisönsä opetussuunnitelmatyöhön ja osaamisen arvioinnin kehittämiseen hyödyntäen soveltuvia opetussuunnitelmatyön malleja ja työkaluja; sekä
- osaavat valita yhteisöllisyyttä tukevia toimintatapoja opetussuunnitelmatyössä.

Sisältö

- Opetussuunnitelma käsitteenä ja toimintastrategiana
- Osaamisen ja asiantuntijuuden jäsennykset eri oppimisnäkemysten valossa
- Dynaaminen, osaamispotentiaaleja korostava näkemys opetussuunnitelmasta, osaamisesta sekä tutkimuksen ja opetuksen välisestä suhteesta
- Osaamisen ja asiantuntijuuden arvioimiseen liittyvät mallit ja lähestymistavat
- Opetuksen laatu ja opetussuunnitelmatyö, palautejärjestelmät
- Yhteisöllisen toimintatavan sekä dialogisuuden näkemykset osallistavan työskentelyn perustana

Edellytysten ja suositusten lisätiedot

Opinnot on tarkoitettu henkilöille, jotka ovat saaneet opinto-oikeuden opintokokonaisuuteen Opettajan pedagogiset opinnot / yliopistopedagogiikka 40 op:een saakka. Opintojaksolle osallistumisen edellytyksenä on Yliopistopedagogiikan perusteet (10 op) tai vastaavien opintojen suorittaminen.

Toteutustavat

Opintojaksolla työskennellään dialogisten periaatteiden mukaisesti asiantuntija-alustusten, keskustelun, kirjallisuuteen perehtymisen ja yhteistoiminnallisten menetelmien vuorotellessa. Työmuotoja voivat olla mm. ryhmätyöt, tutkivan oppimisen syklit, lukupiirit, verkkokeskustelut, aivoriihet tai paneelikeskustelut. Opinnoissa hyödynnetään verkko-oppimisympäristöä.

Opetuskieli

suomi

Vaadittavat opintosuoritukset

Suoritusvaihtoehto 1
Kohderyhmät:
  • Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
  • Muut opiskelijat
  • Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
  • Tohtoriopiskelijat
  • Vaihto-opiskelijat
Osallistuminen opetukseen 
suomeksi
Harjoitustyö(t) 
suomeksi
Portfolio 
suomeksi

Osallistujilta edellytetään aktiivista osallistumista vuorovaikutukseen lähiopetuksessa, verkossa ja ryhmätyöskentelyssä sekä ongelmanratkaisu- ja lukupiiritehtävien tekemistä ja opetusportfolion osan toteutusta.

Arviointi ja arviointiperusteet

Hyväksytty/hylätty.
Oppimista arvioidaan pohdinta- ja ongelmanratkaisutehtävien sekä portfolion osan avulla. Arviointiperusteina ovat ongelman jäsennyksen mielekkyys, ongelman tutkiminen ja paikantaminen toimintaympäristöön, ongelmanratkaisussa käytetty aineisto ja keinot, lopputuloksen pohdinta ja reflektointi.

Kirjallisuus/Oppimateriaali

Barnett, R. & Coate, K. 2005. Engaging the curriculum in higher education. Berkshire: McGraw-Hill Education. Verkossa osoitteessa http://site.ebrary.com/lib/tampere/Doc?id=10161377

Blackmore, P. & Kandiko, C.B.  (eds.) 2012.  Strategic curriculum change.
Global trends in universities. London & New York: Routledge. Verkossa osoitteessa http://www.tampere.eblib.com/patron/FullRecord.aspx?p=981817

Lisäksi opettajan määrittämiä kotimaisia ja kansainvälisiä tutkimusartikkeleita.

Kokonaisuudet johon opintojakso kuuluu

Kasvatustieteiden yksikkö
Yliopistopedagogiikan perusopinnot (Opettajan pedagogiset opinnot)
2015–2016
Opintojakso opetusohjelmassa
Opetusohjelma ei ole enää voimassa. Tarkista tiedot voimassa olevasta opetusohjelmasta.
-
Kasvatustieteiden yksikkö