Opintojaksolla osallistujat syventävät ymmärrystään osaamisperustaisesta opetussuunnitelmasta ja opetussuunnitelmatyöstä yhteisöllisenä prosessina perehtymällä tutkimustietoon, pedagogisiin malleihin, metodeihin ja välineisiin. Näitä tietoja ja taitoja he soveltavat omien yhteisöjensä opetussuunnitelmatyöhön.
Osaamistavoitteet
Opintojakson tavoitteena on, että osallistujat - hahmottavat opetussuunnitelmatyön pedagogisena prosessina, akateemisen yhteisön toimintana sekä dialogina eri intressiryhmien välillä; - tuntevat opetussuunnitelmaan ja opetussuunnitelmatyöhön liittyviä käsitteitä ja teoreettisia kysymyksiä; - pystyvät perustelemaan niiden avulla opetussuunnitelmatyöhön liittyviä ratkaisuja; - kykenevät osallistumaan oman yhteisönsä opetussuunnitelmatyöhön ja osaamisen arvioinnin kehittämiseen hyödyntäen soveltuvia opetussuunnitelmatyön malleja ja työkaluja; sekä - osaavat valita yhteisöllisyyttä tukevia toimintatapoja opetussuunnitelmatyössä.
Sisältö
- Opetussuunnitelma käsitteenä ja toimintastrategiana - Osaamisen ja asiantuntijuuden jäsennykset eri oppimisnäkemysten valossa - Dynaaminen, osaamispotentiaaleja korostava näkemys opetussuunnitelmasta, osaamisesta sekä tutkimuksen ja opetuksen välisestä suhteesta - Osaamisen ja asiantuntijuuden arvioimiseen liittyvät mallit ja lähestymistavat - Opetuksen laatu ja opetussuunnitelmatyö, palautejärjestelmät - Yhteisöllisen toimintatavan sekä dialogisuuden näkemykset osallistavan työskentelyn perustana
Edellytysten ja suositusten lisätiedot
Opinnot on tarkoitettu henkilöille, jotka ovat saaneet opinto-oikeuden opintokokonaisuuteen Opettajan pedagogiset opinnot / yliopistopedagogiikka 40 op:een saakka. Opintojaksolle osallistumisen edellytyksenä on Yliopistopedagogiikan perusteet (10 op) tai vastaavien opintojen suorittaminen.
Toteutustavat
Opintojaksolla työskennellään dialogisten periaatteiden mukaisesti asiantuntija-alustusten, keskustelun, kirjallisuuteen perehtymisen ja yhteistoiminnallisten menetelmien vuorotellessa. Työmuotoja voivat olla mm. ryhmätyöt, tutkivan oppimisen syklit, lukupiirit, verkkokeskustelut, aivoriihet tai paneelikeskustelut. Opinnoissa hyödynnetään verkko-oppimisympäristöä.
Opetuskieli
suomi
Vaadittavat opintosuoritukset
Suoritusvaihtoehto
1
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
Osallistuminen opetukseen
suomeksi
Harjoitustyö(t)
suomeksi
Portfolio
suomeksi
Osallistujilta edellytetään aktiivista osallistumista vuorovaikutukseen lähiopetuksessa, verkossa ja ryhmätyöskentelyssä sekä ongelmanratkaisu- ja lukupiiritehtävien tekemistä ja opetusportfolion osan toteutusta.
Arviointi
ja arviointiperusteet
Hyväksytty/hylätty.
Oppimista arvioidaan pohdinta- ja ongelmanratkaisutehtävien sekä portfolion osan avulla. Arviointiperusteina ovat ongelman jäsennyksen mielekkyys, ongelman tutkiminen ja paikantaminen toimintaympäristöön, ongelmanratkaisussa käytetty aineisto ja keinot, lopputuloksen pohdinta ja reflektointi.