x !
Arkistoitu opetussuunnitelma 2012–2015
Selaamasi opetussuunnitelma ei ole enää voimassa. Tarkista tiedot voimassa olevasta opetussuunnitelmasta.
LOGA11 Arviointimenetelmät 5 op
Vastuutaho
Logopedian tutkinto-ohjelma
Logopedia
Vastuuhenkilö
Anna Oksa

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa selittää eri arviointimenetelmien teoreettiset perusteet, suorittaa tutkimuksen asianmukaisella tavalla ja tulkita testin tulokset järkevästi. Opiskelija osaa valita asiakkaittensa arviointiin sekä opinnäytetöittensä aineistonkeruuseen soveltuvat menetelmät ja perustella valintansa.

Sisältö

Puheen, kielen ja viestinnän sekä nielemisen ja elämänlaadun arvioinnin menetelmät ICF-viitekehyksen avulla.

Vaadittavat opintosuoritukset

Suoritusvaihtoehto 1
Kohderyhmät:
  • Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
  • Muut opiskelijat
  • Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
  • Tohtoriopiskelijat
  • Vaihto-opiskelijat
Osallistuminen opetukseen 
suomeksi

Opetukseen osallistuminen sisältää harjoitustöitä.

Arviointi

Hyväksytty/hylätty.

Kirjallisuus/Oppimateriaali

Heimo, H., Norberg-Haggren, K. & Paloheimo, J. (toim.). 2004. Kuinkas suu nyt pannaan? – puhemotoriikan ja syömisen kehitys sekä vaikeudet. Helsinki: Puheen ja kielen tutkimuksen yhdistyksen julkaisuja 36.

Ikonen, A., Korjus-Julkunen, L. & Äikäs, H. 2003. ICF – toimiva työkalu puheterapian kuvaamiseen. Puheterapeutti 2/2003, 17—19.

International classification of functioning, disability and health (ICF 2002; http://www.who.int/icidh)

Korpijaakko-Huuhka, A-M., Launonen, K. & Lehtihalmes, M. (toim.). 2007. Kerronnan ja kertomuksen tutkimuksen monet ulottuvuudet. Helsinki: Puheen ja kielen tutkimuksen yhdistyksen julkaisuja 39.

Launonen, K., Heimo, H. & Tykkyläinen T. (toim.). 2002. Kielen kehitys ja oppimisvalmiudet – arviointi ja kuntoutus. Helsinki: Puheen ja kielen tutkimuksen yhdistyksen julkaisuja 34.

Launonen, K., Korpijaakko-Huuhka, A-M. & Lehtihalmes, M. (toim.). 2008. Varhainen vuorovaikutus ja sen tutkiminen. Helsinki: Puheen ja kielen tutkimuksen yhdistyksen julkaisuja 40.

Stolt, S., Lehtihalmes, M., Heikkola, L-M & Kunnari, S. (toim.). 2011. Lasten ja nuorten puheen ja kielen arviointi ja mittaaminen. Helsinki: Puheen ja kielen tutkimuksen yhdistyksen julkaisuja 43.

Lisätietoja

Opintojakso alkaa 2. vuoden syksyllä ja jatkuu kevääseen.

Kokonaisuudet johon opintojakso kuuluu

Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikkö
2013–2014
Opintojakso opetusohjelmassa
Opetusohjelma ei ole enää voimassa. Tarkista tiedot voimassa olevasta opetusohjelmasta.
Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikkö