Opintojakson suoritettuaan opiskelija ymmärtää, mitä markkinoinnin kannattavuus ja siihen läheisesti kytkeytyvät taloudellisen ohjauksen käsitteet tarkoittavat, ja hän osaa myös soveltaa niitä markkinointia koskevassa päätöksenteossa. Opiskelija osaa tarkastella markkinointia osana yrityksen tavoitteiden asetantaa tuloskortti-ajattelun pohjalta. Opiskelija ymmärtää panosten ja resurssien käytön asiakasarvojen suunnittelussa, toteutuksessa ja seurannassa.
Sisältö
Opintojakson keskeisiä opittavia asioita ovat: markkinoinnin vaikuttavuus, auditointi, tulosten mittaaminen, asiakkuuspääoma, aineeton omaisuus, tuloksellisuus, taloudellisuus, tehokkuus, kannattavuus, sijoitetun pääoman tuottoasteet ja asiakasuskollisuus. Kurssin sisällössä painottuvat markkinoinnin auditoinnin sisältö ja arviointimenetelmät, tasapainotetun tuloskortin sisältö ja hyödyntämistavat sekä markkinoinnin budjetoinnin ja seurannan keskeiset menetelmät. Opintojaksoon sisältyy myös tuoteportfolion johtamista käsittelevän Simbrand-yrityspelin pelaaminen.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
20 t
0 t
Harjoitukset
20 t
0 t
Luennot, case-harjoitukset ja laskennalliset harjoitukset
Opetuskieli
suomi
Vaadittavat opintosuoritukset
Suoritusvaihtoehto
1
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
Osallistuminen opetukseen
suomeksi
Luennot, harjoitukset ja tentti
Arviointi
Numerolla 1-5.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
1. Davis, John A.: Measuring Marketing. 110+ Key Metrics Every Marketer Needs. John Wiley & Sons Singapore Pte. Ltd., Singapore 2013.
2. Journal-artikkeleita ja ajankohtaismateriaaleja luennoitsijan osoituksen mukaan.
Lisätietoja
Suositeltu suoritusajankohta: 2. vuoden kevät. Lukuvuonna 2015-2016 opintojakso toteutetaan Kampuskamari-yhteistyönä.