Jakson tavoitteena on, että opiskelijat - tutustuvat kasvatus- ja koulutusjärjestelmään ja sen kehitykseen osana suomalaista yhteiskuntaa ja kulttuuria - ymmärtävät, mitä yksilön ja yhteiskunnan suhteen muutokset ovat merkinneet yksilön asemalle sekä kasvatukselle ja koulutusinstituutiolle - ymmärtävät, mitä kasvatuksen hyvän elämän ideaali on merkinnyt ja merkitsee yhteiskunnassa.
Sisältö
Opintojaksolla tutustutaan kasvatuksen ja koulutuksen peruskysymyksiin ja keskeisiin käsitteisiin selvittämällä niiden yhteyksiä yhteiskunnallisiin ja kulttuurisiin muutosprosesseihin. Opintojakson tiedetausta: Kasvatussosiologia.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
12 t
0 t
Itsenäistä työskentelyä. Lisäksi pääaineopiskelijoille voidaan järjestää enintään 12 t pienryhmäopetusta.
Opetuskieli
suomi
Vaadittavat opintosuoritukset
Opintojakson suoritustavoista sovitaan tarkemmin ensimmäisellä luennolla vastuuopettajan kanssa.
Arviointi
Numerolla 1-5.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Rinne, R. & Salmi, E. 1998. Oppimisen uusi järjestys. Uhkien ja verkostojen maailma koulun ja elämänmittaisen opiskelun haasteena. Vastapaino.
ja sopimuksen mukaan artikkeleita tai sovittavia osia seuraavista:
Rastas, A., Huttunen, L. & Löytty, O. 2005. Suomalainen vieraskirja.
Antikainen, A., Rinne, R. & Koski, K. 2000. Kasvatussosiologia. WSOY. Sovittavin osin.
Suoranta, J. 2003. Kasvatus mediakulttuurissa. Vastapaino.
Hytönen, J. 1997. Lapsikeskeinen kasvatus. 4. uudistettu painos. WSOY.