Opiskelija osaa kuvata logopedian alalla käytettäviä tieteellisen tutkimuksen menetelmiä, sekä osaa nimetä alan keskeiset tutkimuskohteet. Opiskelija osaa lukea tieteellistä tekstiä kriittisesti ja analyyttisesti. Opiskelija osaa myös käyttää puheen ja äänen tutkimuksen instrumentaalisia menetelmiä, sekä valita tarkoituksenmukaisen notaatiotavan.
Sisältö
-Perehdytään tiedon alkuperään, tieteellisen tutkimuksen tyyppeihin, tutkimusasetelmiin, mittaamiseen, muuttujiin ja laadullisen analyysin menetelmiin. -Logopedisen tutkimuksen kysymyksenasetteluja ja tutkimusasetelmia esimerkein ja itse tuotettuna -Katsaus puheen ja äänen tutkimuksen instrumentaalisiin menetelmiin. -Harjoitukset, joissa käytetään puheen ja äänen tutkimuksen instrumentaalisia menetelmiä.
Toteutustavat
Luento-opetus, harjoitukset, kirjallinen työ
Vaadittavat opintosuoritukset
Suoritusvaihtoehto
1
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
Osallistuminen opetukseen
suomeksi
Luento-opetuksen yhteydessä harjoitustöitä. Luentojen perusteella laaditaan myös oppimispäiväkirja.
Arviointi
Numerolla 1-5.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Klippi, A. & Launonen, K. (toim.). 2008. Research in Logopedics. Speech and Language Therapy in Finland. Toronto: Multilingual Matters.
Laukkanen, A-M. & Leino, T. 1999. Ihmeellinen ihmisääni. Tampere: Gaudeamus.
Metsämuuronen, J. 2001 tai uudempi painos. Metodologian perusteet ihmistieteissä. Helsinki: International Methelp.