Opiskelija perehtyy organisaatiokulttuurin ja -ilmapiirin käsitteisiin ja merkitykseen palvelujen laadun, vaikuttavuuden ja työhyvinvoinnin kannalta ja osaa soveltaa käsitteitä johtamisen ja vaikuttamisen haasteiden erittelyyn.
Sisältö
Organisaatiokulttuuri, organisaatio- ja psykologinen ilmapiiri, työasenteet ja työsuoritusta selittävät yksilö-, vuorovaikutus- ja organisaatiotason mallit; organisaatiotason yhteys asiakaslähtöiseen vaikuttavuuteen, innovatiivisuuteen ja työmoraaliin; teoreettisten näkökulmien ja tutkimuksen tulosten merkitys johtamiselle ja kehittämiselle.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Seminaari
12 t
0 t
Luentoseminaari tai vastaava SOSNET:in verkko-opetus.
Vaadittavat opintosuoritukset
Luentoseminaari 12 t ja luentoihin ja kirjallisuuteen perustuva essee.
Arviointi
Numerolla 1-5.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Schein, Edgar: Organisaatiokulttuuri ja johtaminen. Weilin&Göös. Espoo 1987.
Kinnunen, Feldt, Mauno (toim), Työ leipälajina. Työhyvinvoinnin psykologiset perusteet, PS-Kustannus 2005.
Patti, The Handbook of Social Welfare Management, Sage 2000, sivut 169-193, 195-218 ja 219-241.