Opiskelija syventää lapsen kasvun ja kehityksen tuntemustaan sekä harjaantuu soveltamaan kehityspsykologista tietoa opetustyössä ja ongelmatilanteissa. Opiskelija saa tietoa ja harjaannusta lasten yksilöllisestä kehityksestä sekä erilaisista kodeista esiopetukseen ja kouluun tulevista lapsista, tarvittavista oppilaiden tukitoimista sekä lasten yksilöllisten oppisuunnitelmien laadinnasta ja toteutuksesta.
Sisältö
- lapsen kouluvalmius (kognitiivinen, sosio-emotionaalinen ja motorinen kehitys) - koulun valmius kohdata erilaiset koulutulokkaat - koulun, päiväkodin ja kodin yhteistyö lapsen koulunkäynnin alussa - lapsihavainnointia - oppilaiden tukitoimiin tutustumista - oppimissuunnitelman laadintaa - raportointia
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
18 t
0 t
Seminaari
10 t
0 t
Harjoitukset
20 t
0 t
Opintojakso alkaa elo-syyskuun taitteessa teostentillä, jonka jälkeen luennot sekä harjoitukset toimintoineen koulutulokkaiden parissa. Omatoimista havainnointia noin 10 tuntia. Syys-lokakuun aikana palauteseminaarissa tarkastetaan opiskelijoiden laatimat oppilasraportit ja tarkkailulapsille suunnitellut oppimissuunnitelmat, jotka molemmat perustuvat lasten havainnointeihin sekä kirjallisuuteen. Opintojakso koostuu 3-4 asiantuntijaopettajan opetuksesta ja ohjauksesta.
Opetuskieli
suomi
Vaadittavat opintosuoritukset
Teostentti opintojakson aluksi, aktiivinen osallistuminen luentoihin ja harjoituksiin, tutkimusperusteinen kirjallinen raportti. Kaikki osiot suoritettava hyväksyttävästi.
Arviointi
Numerolla 1-5.
Suositellut suoritusajankohdat
3. vuoden syksy
4. vuoden syksy
Suoritetaan sivuaineesta ensimmäisenä ja heti syyskauden aluksi.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Tenttiteokset
Kohonen, V. & Eskelä-Haapanen, S. 2006. Matkalla kielelliseen tietoisuuteen alkuopetuksessa. Opetuskokeilun tuloksia. Tampereen yliopiston opettajankoulutuslaitoksen julkaisuja A 29. tai
Kohti koulua, kielellisten, matemaattisten ja motivationaalisten valmiuksien kehitys. Toim. J. Lepola & M.M. Hannula. 2006. Turun yliopisto. Kasvatustieteiden tiedekunnan julkaisuja A:205.
sekä
Nurmi, J.-E. ym. 2006 (tai uudempi painos). Ihmisen psykologinen kehitys. s. 1-123, 264-280 ja 315-325
Opetusmoniste ja/tai artikkeleja
Oheismateriaalit:
Lerkkanen, M.-K., Poikkeus, A.-M. & Ketonen, R. 2006. ARMI. Luku- ja kirjoitustaidon arviointimateriaali 1. luokalle. WSOY.
Ahonen, T., Siiskonen, T. & Aro, T. 2004 (tai uudempi painos). Sanat sekaisin? Kielelliset oppimisvaikeudet ja opetus kouluiässä. PS-kustannus.
Sinkkonen, J. 2003. Pesästä lentoon. WSOY.
Karvonen, P. 2002. Hyppää pois. Tammi.
Koulutulokkaiden valmiuksien kartoitukseen laadittuja testejä ja materiaaleja.
Linnilä, M.-L. 2006. Kouluvalmiudesta koulun valmiuteen poikkeuksellinen koulunaloitus koulumenestyksen, viranomaislausuntojen ja perheiden kokemusten valossa. Jyväskylä studies in education, psychology and social research 294/2006. Saatavana myös verkkomateriaalina.
Mäkinen, M. 2002. Puheen palat ja sanan salat esiopetuksessa. Fonologisen tietoisuuden yhteys alkavaan lukutaitoon. Acta Universitatis Tamperensis 92/2002. Saatavana myös verkkomateriaalina http://acta.uta.fi/pdf/951-44-5529-0.pdf