Pää- ja sivuaineopiskelijoille pakollinen opintojakso.
Osaamistavoitteet
Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija - tutustuu kasvatustieteiden tutkimuskohteisiin - tutustuu kasvatustieteellisen tutkimuksen metodologisiin lähtökohtiin ja keskeisiin tutkimusmenetelmiin - hahmottaa tieteellisen tutkimusprosessin vaiheet - oppii kriittistä asennoitumista tutkimustietoon.
Sisältö
Opintojaksolla perehdytään kasvatustieteellisen tutkimuksen metodologisiin ja metodisiin lähtökohtiin, kysymyksenasetteluihin sekä tutkimuksen teon vaiheisiin.
Luennot: luentojen ja kirjallisuuden tenttiminen. Kirjallisuus suoritetaan kokonaisuutena kertauskuulustelun yhteydessä tai kahtena seuraavana yleisenä tenttipäivänä.
Vaihtoehtoinen suoritusmuoto sivuaineopiskelijoille: sivuaineopiskelijat, jotka ovat jossakin kasvatustieteiden lähitieteessä suorittaneet vastaavansisältöisen ja –laajuisen tutkimuskurssin, voivat suorittaa opintojakson tenttimällä kolme kasvatustieteellistä tutkimusta. Ohjeet ja luettelo tutkimuksista on saatavissa opintojakson vastuuopettajalta.
Ne sivuaineopiskelijat, jotka eivät ole aikaisemmin suorittaneet tutkimuskursseja suorittavat luennot, kirjallisuuden ja yhden kasvatustieteellisen tutkimuksen. Ohjeet ja luettelo tutkimuksista on saatavissa opintojakson vastuuopettajalta.
Arviointi
Numerolla 1-5.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Alkula, P. & Pöntinen, S. & Ylöstalo, P., Sosiaalitutkimuksen kvantitatiiviset menetelmät. WSOY. 1995 tai uudempi painos. (Luvut 1-3 ja 5)
Eskola, J. & Suoranta, J., Johdatus laadulliseen tutkimukseen. Vastapaino. 1998.