Opiskelija - hallitsee johtamisen keskeisiä käsitteitä ja teorioita - ymmärtää pedagogisen johtamisen erityisluonteen - ymmärtää kasvatus- ja koulutusorganisaatioiden johtajuutta, johtamista ja kehittämistä ammatillisena toimintana
Sisältö
Opintojaksolla käsitellään johtamisen erilaisia teoreettisia lähestymistapoja ja pedagogisen johtamisen eri ilmenemismuotoja. Opintojaksolla tutustutaan erilaisiin kasvatus ja koulutusalan organisaatioihin ja niiden johtamisprosesseihin.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
8 t
0 t
Ryhmätyöskentely
10 t
0 t
Itsenäinen työskentely
117 t
0 t
Opetuskieli
suomi
Vaadittavat opintosuoritukset
Suoritusvaihtoehto
1
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
Osallistuminen opetukseen
5 op
suomeksi
Oppimateriaalit
Davis, B. (toim.). 2009 (2. painos). The Essentials of School Leadership. Henderson, J. & al. 2014. Reconceptualizing Curriculum Development: Inspiring and Informing Action (Studies in Curriculum Theory series). Routledge. Hilty, E. B. (ed.). 2011. Teacher leadership. The "new" foundations of teacher education. Lang, cop. Hujala, E., Waniganayake, M. & Rodd, J.(toim.). 2013. Researching Leadership in Early Childhood Education. Tampere: Tampere University Press. Verkossa osoitteessa: http://ilrfec.org/publication/researching-leadership-in-early-childhood-education/ Mäki, K. & Palonen, T. 2012. Johtamisen tilat ja paikat. Woods, P. 2005. Democratic leadership in education.
Opintojakson opettajan kokoama ajankohtainen artikkelipaketti.
Lisätietoja
Vaadittavat opintosuoritukset: osallistuminen opetukseen (luennot ja lukupiirityöskentely), teoreettinen essee.
englanniksi
Oppimateriaalit
Davis, B. (toim.). 2009 (2. painos). The Essentials of School Leadership. Henderson, J. & al. 2014. Reconceptualizing Curriculum Development: Inspiring and Informing Action (Studies in Curriculum Theory series). Routledge. Hilty, E. B. (ed.). 2011. Teacher leadership. The "new" foundations of teacher education. Lang, cop. Hujala, E., Waniganayake, M. & Rodd, J.(toim.). 2013. Researching Leadership in Early Childhood Education. Tampere: Tampere University Press. Verkossa osoitteessa: http://ilrfec.org/publication/researching-leadership-in-early-childhood-education/ Mäki, K. & Palonen, T. 2012. Johtamisen tilat ja paikat. Woods, P. 2005. Democratic leadership in education.
Lisätietoja
Participation in course work, theoretical essay
Suoritusvaihtoehto
2
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
Kirjallinen tentti
5 op
suomeksi
Oppimateriaalit
Tentittävä kirjallisuus ilmoitetaan opetusohjelmassa.
englanniksi
Oppimateriaalit
Study materials in Teaching Schedule
Arviointi
ja arviointiperusteet
Numerolla 1-5.
Opintojakson arvosana määräytyy esseen tai tentin pohjalta.