Opiskelija omaksuu tietoa siitä, miten kielitaitoa kartutetaan tai kieltä opetetaan eri oppimistilanteissa.
Sisältö
Yleiskuva erilaisista kielenoppimistilanteista ja oppijoiden kielenkäytöstä ja strategioista toisen kielen omaksumisessa.
Toteutustavat
Luento- tai lukukurssi.
Opetuskieli
ruotsi
Vaadittavat opintosuoritukset
Arviointi
ja arviointiperusteet
Numerolla 1-5.
Arviointi perustuu opiskelijan kurssilla osoittamaan aktiivisuuteen, kirjallisiin tehtäviin ja kirjalliseen tenttiin.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Abrahamsson, N. & Hyltenstam, K., 2004: Mognadsbegränsningar och den kritiska perioden för andraspråksinlärning. I: Svenska som andraspråk – i forskning, undervisning och samhälle. Studentlitteratur. S. 221–258; Dahl, Ö., 2000: Språkets enhet och mångfald. Studentlitteratur. S. 269–286; Enström, I., 2004: Ordförråd och ordinlärning – med särskilt fokus på avancerade inlärare. Studentlitteratur. I: Svenska som andraspråk – i forskning, undervisning och samhälle. S. 171–195; Håkansson, G., 1998: Språkinlärning hos barn. Studentlitteratur 1998.; Kotsinas, U.-B., 1991: Invandrare talar svenska. Liber.; Laurén, Ch., 2006: Tidig inlärning av flera språk. Vasa universitet. Pääpiirteittäin.; Språkboken. En antologi om språkundervisning och språkinlärning. Skolverket 2001.; Tornberg, U., 2000: Språkdidaktik. Gleerups. Pääpiirteittäin; Viberg, Å., Vägen till ett nytt språk. Natur och Kultur 1987.
Lisätietoja
Opintojakson lukukurssina suorittavien opiskelijoiden on sovittava tenttikirjallisuudesta tentaattorin kanssa ennen tenttiin ilmoittautumista.