Opiskelija - tuntee varhaiskasvatuksen pedagogiikan erilaisia kansallisia ja kansainvälisiä lähtökohtia sekä toteutustapoja - osaa havainnoida, suunnitella, toteuttaa ja arvioida pedagogista toimintaa varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa - ymmärtää varhaiskasvatuksen, esiopetuksen ja alkuopetuksen opetussuunnitelmajärjestelmän kokonaisuuden - osaa laatia, arvioida ja kehittää eritasoisia opetussuunnitelmia.
Sisältö
Opintojaksolla perehdytään varhaispedagogiikan historiallisiin ja teoreettisiin lähtökohtiin, peruskäsitteisiin sekä erilaisiin opetussuunnitelmiin ja pedagogisiin työ- ja toimintatapoihin. Opintojaksolla analysoidaan erilaisia opetussuunnitelmia sekä harjoitellaan niiden arviointia ja kehittämistä.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
10 t
0 t
Pienryhmäopetus
16 t
0 t
Itsenäinen työskentely
109 t
0 t
Opetuskieli
suomi
Vaadittavat opintosuoritukset
Suoritusvaihtoehto
1
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
Osallistuminen opetukseen
5 op
suomeksi
Lisätietoja
Vaadittavat opintosuoritukset: osallistuminen opetukseen, kirjallisuuskuulustelu ja harjoitustyö.
Arviointi
ja arviointiperusteet
Numerolla 1-5.
Opintojakson arvosana määräytyy kirjallisuuskuulustelun ja harjoitustyön arvosanan keskiarvona.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Kirjallisuuskuulustelussa tentitään teokset:
Karila, K. & Lipponen, L. (toim.). 2013. Varhaiskasvatuksen pedagogiikka. Vastapaino. Pramling, N. & Pramling Samuelsson, I. (eds.). 2011. Educational Encounters: Nordic Studies in Early Childhood Didactics. International perspectives on early childhood education and development 4, Springer.
Lisäksi harjoitustöissä erikseen sovittava opetussuunnitelmiin liittyvä oheismateriaali.