Opintojakson suoritettuaan opiskelija - ymmärtää filosofian ja kasvatusajattelun yhteydet sekä niiden yhteisen alkuperän ja - tuntee oman aikakautemme kasvatuskäsitysten historialliset juuret.
Sisältö
Opintojakso antaa opiskelijoille alustavan kokonaisnäkemyksen länsimaisen kasvatusajattelun päälinjoista ja niiden filosofisista perusteista. Jaksolla käsitellään myös suurten yhteiskunnallis-poliittisten muutosten, niitä ohjaavien ja heijastelevien ideologioiden vaikutuksia ja ilmenemismuotoja kasvatusajatteluun, sen kehitykseen ja nykytilaan.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
12 t
0 t
Itsenäistä työskentelyä. Lisäksi pääaineopiskelijoille voidaan järjestää yksiköittäin enintään 12 t pienryhmätyöskentelyä, joka korvaa vastaavan määrän itsenäistä työskentelyä.
Opetuskieli
suomi
Vaadittavat opintosuoritukset
Opintojakson suoritustavoista sovitaan tarkemmin ensimmäisellä luennolla vastuuopettajan kanssa.
Arviointi
Hyväksytty/hylätty.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Siljander, P. 2003. Systemaattinen johdatus kasvatustieteeseen. Gaudeamus.
Iisalo, T. 1989 tai uudempi. Kouluopetuksen vaiheita. Katedraalikoulusta nykyisiin kouluihin. Otava.
ja sopimuksen mukaan sovittavia osia seuraavista:
Hämäläinen, K., Lindström, A. & Puhakka, J. 2005. Yhtenäisen peruskoulun menestystarina. Yliopistopaino Kustannus.
Hänninen, S-L & Valli, S. Suomen lastentarhatyön ja varhaiskasvatuksen historia.
Launonen, L. 2000. Eettinen kasvatusajattelu suomalaisen koulun pedagogisissa teksteissä 1860-luvulta 1990-luvulle. Jyväskylä Studies in Education, Psychology and Social Research 168. Jyväskylän yliopisto.
Tähtinen, J. & Skinnari, S. (toim.). 2008. Kasvatus- ja koulukysymys Suomessa vuosisatojen saatossa. Suomen kasvatustieteellinen seura.
von Wright, G.H. 1961 (kaikki painokset). Ajatus ja julistus teoksesta luku ”Paideia”. Porvoo: WSOY.