Opiskelija oppii tuntemaan ihmisen fyysisen rakenteen ja toiminnan pääperiaatteet sekä ymmärtämään, miten erilaiset sairaudet ja vammat liittyvät logopediseen diagnostiikkaan ja kuntoutukseen. Opiskelija saa perusvalmiudet tarkastella erilaisten rakenteellisten ja toiminnallisten poikkeavuuksien vaikutusta puheen, kielen, viestinnän ja nielemismekanismin toimintaan.
Osaamistavoitteet
Lapsen normaali neurologinen kehitys ja yleisimmät keskushermoston kehitykselliset häiriöt; sikiö- ja vastasyntyneisyyskauden sekä lapsuusiän kognitiivisia, psyykkisiä ja motorisia kehityshäiriöitä aiheuttavat sairaudet ja vammat sekä niiden jälkitilat. Lastenneurologinen kliininen tutkimus, kuntoutuksen porrastus ja erilaiset kuntoutusmenetelmät.
Sisältö
Luennot, mahdolliset demonstraatiot ja kirjallinen kuulustelu tai essee.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
14 t
0 t
Itsenäinen työskentely
67 t
0 t
Itsenäinen työskentely sisältää mahdolliset demonstraatiokäynnit
Vaadittavat opintosuoritukset
Pääosa perusopinnoista (P1-P6) ja osia Mp1
Arviointi
Numerolla 1-5.
Suositellut suoritusajankohdat
1. vuoden kevät
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Sillanpää M. ym.(toim.) (2000). Lastenneurologia, soveltuvin osin. Muu mahdollinen opettajan antama kirjallisuus