Pää- ja sivuaineopiskelijoille valinnainen opintojakso.
Osaamistavoitteet
Opintojakson tavoitteena on perehtyä työelämän aikuiskasvatukseen ja niihin kehittämishaasteisiin, jotka ovat sidoksissa globaaliin talouteen ja yhteiskunnan, työelämän ja kulttuurin muutoksiin. Opintojakson aikana perehdytään myös aikuisuuden ja aikuiskasvatustieteen uudelleen määrittelyn kysymyksiin uuden työn ja uuden talouden puristuksissa.
Sisältö
Opintojaksolla tarkastellaan meneillään olevaa työelämän murrosta aikuiskasvatustieteen näkökulmasta. Tarkastelu nivotaan ammattirakenteen, koulutuksen, oppimisen ja työn hallinnan ja hallinnoinnin yhteyksiin kiinnittäen huomiota myös laajemmin aikuisuuden elämänvaiheen muutospaineisiin, jotka näkyvät työelämän ja muun elämän uudenlaisena sekoittumisena ja selvien rajojen katoamisena.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Seminaari
21 t
0 t
Opetuskieli
suomi
Vaadittavat opintosuoritukset
Arviointi
Numerolla 1-5.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Blatterer, H., Coming of age of times of uncertainty. Berghahn Books. 2009.
Castleton, G., Gerber, R. & Pillay H. (eds.), Improving workplace learning: emerging international perspectives. Nova Publishers. 2006.
Filander, K. & Vanhalakka-Ruoho, M., Yhteisöllisyys liikkeessä. Aikuiskasvatuksen 48. vuosikirja. KVS. 2009.
Julkunen, R. Uuden työn paradoksit. Keskusteluja 2000-luvun työprosess(e)ista. Vastapaino.2008.
Seddon, T., Henriksson, L. and Niemeyer B. (eds.), Learning and work and the politics of working life. Global transformations and collective identities in teaching, nursing and social work. Routledge, 2009.
Merrill, B. (ed.), Learning to Change? The Role of Identity and Learning Careers in Adult Education. Peter Lang. 2009.
Siltala, J., Työelämän huonontumisen lyhyt historia. Otava. 2007.
Welton, M., Designing the Just Learning Society. NIACE. 2005.