Jakson tavoitteena on, että opiskelijat - perehtyvät kuvataide-, liikunta- ja musiikkikasvatuksen sekä äidinkielen keskeisiin sisältöihin ja niiden pedagogiikkaan varhaiskasvatuksessa - oppivat soveltamaan näiden alueiden opetusmenetelmiä ja -tapoja
Sisältö
Taito- ja taideaineiden sisältöjen ja pedagogisten menetelmien hallinta. Toiminnan eheyttäminen ja eriyttäminen varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa. Lapsen kielellisen tietoisuuden ja lukemaan oppimisen valmiudet. Opiskelijat suunnittelevat, toteuttavat ja arvioivat ilmaisu- ja taideaineiden pedagogista toimintaa esiopetuksessa.
Aktiivinen osallistuminen ja opetukseen liittyvien tehtävien suorittaminen sekä tentit. Arviointi asteikolla 1–5.
Arviointi
Numerolla 1-5.
Suositellut suoritusajankohdat
2. opintovuosi
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Hakkola, K., Laitinen, S. & Ovaska-Airasmaa, M. 1991. Lasten taidekasvatus. Helsinki: Kirjayhtymä. Sovittavin osin.
Hongisto-Åberg, M., Lindeberg-Piiroinen, A. & Mäkinen, L. 2001. Musiikki varhaiskasvatuksessa. Helsinki: Musiikki Fazer. Sovittavin osin.
Karvonen, P., Siren-Tiusanen, H. & Vuorinen, R. 2003. Varhaisvuosien liikunta. Gummerus. Sovittavin osin.
Lerkkanen, M.-K. 2006.Lukemaan oppiminen ja opettaminen esi- ja alkuopetuksessa. Helsinki: WSOY.
Luukkonen, E. 2001. Esiopetuksen liikunnan opetussuunnitelman toteuttaminen perusopetuksen yhteydessä. Jyväskylän yliopisto.
Numminen, P. 1996. Kuperkeikka varhaiskasvatuksen liikunnan didaktiikkaan. Gummerus. Sovittavin osin.
Ruokonen, I. 2001. Äänimaisemia ja ilmaisun iloa musiikin kielellä.Teoksessa S. Karppinen, A. Puurula & I. Ruokonen (toim.) Leikin ja taiteen lumous. Helsinki Finn Lectura. Sivut 120–143.
Rusanen, S. & Torkki, K. 2001.Mistä on lapsen kuvat tehty.TeoksessaTeoksessa S. Karppinen, A. Puurula & I. Ruokonen (toim.) Leikin ja taiteen lumous. Helsinki Finn Lectura. Sivut 88–103. Suojala, M. & Karjalainen, M. (toim.) 2001. Avaa lastenkirja! Helsinki: Lasten Keskus. Sivut 184–212.