Opiskelija oppii jäsentämään kasvatuksen ja koulutuksen kenttää ja instituutioita nykyaikaisen kasvatus- ja koulutussosiologian ajatustapojen ja tutkimustulosten valossa. Opiskelija ja tuleva opettaja oppii näkemään oppilaitoksen toimijana yhteiskunnassa ja yhteiskunnan mekanismien vaikutukset koulussa sekä yksittäisissä opettajissa.
Sisältö
- modernin yhteiskunnan kasvatus- ja koulutussosiologian perusteet - yhteiskunnalliset ja kulttuuriset murrokset erityisesti Suomen kasvatus- ja koulutusperinteessä - koulutusekspansio, moderni ja jälkimoderni yhteiskunta - globalisaatio ja koulutuspolitiikan uudet painotukset
Toteutustavat
Ohjattua opiskelua 15 t
Vaadittavat opintosuoritukset
Kirjallisuuden ja muun opintomateriaalin hyväksyttävä suoritus.
Arviointi
Numerolla 1-5.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Olssen, M., Codd, J. & O’Neill, A.-M.2004. Education policy: globalization, citizenship & democracy. Sage (sov. osin).
Jauhiainen, A., Rinne, R. & Tähtinen, J. (toim.) 2001. Koulutuspolitiikka Suomessa ja ylikansalliset mallit. Suomen kasvatustieteellinen seura.