Opintojakson suoritettuaan opiskelija - osaa määritellä hoitotieteellisen kysymyksen ja toteuttaa pienimuotoisen systemaattisen tiedonhaun (mm. Cinahl) - osaa kuvata hakuprosessin ja tulokset tiivistelmänä ja suullisena esityksenä - osaa nimetä ja kuvata näyttöön perustuvan toiminnan lähtökohdat ja systemaattisen kirjallisuuskatsauksen vaiheet - osaa etsiä ja kuvata näyttöön perustuvan terveydenhuollon ja hoitotyön sovelluksia tieteellisen tiedon pohjalta
Sisältö
- tieteellisen tiedon käyttö hoitotieteessä - systemaattinen tiedonhaku - systemaattisen kirjallisuuskatsauksen vaiheet - näyttöön perustuvan hoitotyön periaatteet ja sovellukset
Toteutustavat
Jakson yhteydessä suoritetaan Terveystieteiden osastokirjaston (Tertio) koulutus "Tiedonhankinnan syventäminen" 4 h (TERY4 Tiedonhankintataidot, sisältö: osa 2).
Opetuskieli
suomi
Vaadittavat opintosuoritukset
Suoritusvaihtoehto
1
Kohderyhmät:
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat
Muut opiskelijat
Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijat
Tohtoriopiskelijat
Vaihto-opiskelijat
Osallistuminen opetukseen
suomeksi
Aloitusluento (pakollinen). Aktiivinen osallistuminen keskusteluluentoihin ja kirjaston koulutukseen. Systemaattinen tiedonhaku ja tiivistelmän tekeminen parityönä. Työn esittäminen, opponointi ja vertaisarviointi seminaarissa.
Arviointi
ja arviointiperusteet
Numerolla 1-5.
Arvioidaan hakustrategia ja tiivistelmä.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Holly C., Salmond S.W, Saimbert M.K. 2012. Comprehensive systematic review for advanced nursing practice. New York: Springer Pub. (ss. 1-252) (Olemassa myös e-julkaisuna).
Ajankohtaiset artikkelit ja hoitotyön suositukset.
http://www.hotus.fi/
http://www.joannabriggs.org/
Oheiskirjallisuus:
Bettany-Saltikov J. 2012. How to do a systematic literature review in nursing. A step-by-step guide. Mc Graw-Hill International.
Lisätietoja
Kotisivuosoite: Learning2 (jakson alettua).
Opintojakso järjestetään vuosittain syyslukukaudella.
Opintojaksosta 3 opintopisteen osuus Tampere3 opetuspilottina.