Opettaa analysoimaan, kuvaamaan ja selittämään suomen kielen prosodista vaihtelua ja sen merkitystä puheessa; opettaa tiedostamaan oman ja muiden keskustelun ja puheen jäsentymistä; tutustuttaa ääntämisen opettamisen periaatteisiin; opettaa käyttämään hyväksi kielitieteellisiä tutkimuksia käytännön opetustyössä.
Sisältö
Katsaus puhutun kielen prosodiseen jaksotukseen sekä prosodisen ja syntaktisen jaksotuksen yhteispeliin sekä intonaatiokuvioiden, puhefunktioiden, vaihtokauppalausetyyppien ja retoristen sävyjen suhteeseen sekä dialogipartikkeleiden käyttöön; ääntämisen opettaminen; katsaus puhumis- ja keskustelutaitojen opettamiseen.
Toteutustavat
Opetustapa
Paikalla
Verkossa
Luento-opetus
16 t
0 t
Harjoitukset
10 t
0 t
Opetuskieli
suomi
Vaadittavat opintosuoritukset
Arviointi
ja arviointiperusteet
Numerolla 1-5.
Ks. myös verkkosivua http://www.uta.fi/ltl/sivuaineet/s2/suoritusten_arviointi.html
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Lauranto, Yrjö 2004. Puheen jaksotus, intonaatio ja välikielen pragmatiikan jäljitelty puhe. Teoksessa Straszer, Boglárka & Anneli Brown (toim.), Suomen kielen prosodian opettamisen ja oppimisen kysymyksiä, s. 47–116. Kakkoskieli 5. Helsingin yliopiston suomen kielen laitos, Helsinki ja opettajan valitsemaa ajankohtaista tutkimusta ja oppimateriaalia.