Opiskelija perehtyy psykologiseen arviointiprosessiin ja arvioinnissa käytettäviin menetelmiin, niiden laatimiseen ja perusteisiin, tulosten tulkintaan ja lausunnointiin.
Sisältö
Kolmannella periodilla opintojen keskeisenä sisältönä on psykologiset testit sekä aikuisten neuropsykologinen tutkimus ja arviointi. Opintojaksolla tutustutaan tärkeimpiin Suomessa käytettäviin arviointimenetelmiin ja testeihin. Ongelmalähtöisesti ja aitojen asiakastapausten pohjalta harjoitellaan aikuisten neuropsykologista arviointia myös toteuttamalla itse tai seuraamalla ainakin yhden aidon tutkimuksen ja/tai ongelmatilanteen analysointia ja sen raportointia. Neljännen periodin keskeisenä sisältönä on psykologinen yksilötutkimus ja ongelmatilanteen kartoittaminen käyttäytymisanalyysin avulla.
Toteutustavat
Luennot (22 t, josta mahdollisesti osa yhteistyössä muiden psykologian laitosten kanssa), harjoitukset ja työnohjaus (18 t), työnohjatusta oman asiakkaan tutkimisesta ja lausunnon kirjoittamisesta, opintokäynnit (3 x 2 t) ja kirjallisuuskuulustelu.
Opetuskieli
suomi
Vaadittavat opintosuoritukset
Luennot ja niihin liittyvä kirjallisuus tentitään jakson päätteeksi järjestettävässä kuulustelussa. Harjoituksissa käsiteltävät artikkelit ja testikäsikirjat tentitään jaksosta vastaavan opettajan ohjeiden mukaan.
Arviointi
Numerolla 1-5.
Suositellut suoritusajankohdat
4. opintovuosi, 3.-4. periodi.
Kirjallisuus/Oppimateriaali
Kaplan, Saccuzzo, Psychological Testing: Principles, applications and issues. Chapman & Hall 2000; , Scientific articles announced separately; American Psychological Association, Standards for educational and psychological testing. American Psychological Association 1999.
2008–2009
Opintojakso opetusohjelmassa
Opetusohjelma ei ole enää voimassa. Tarkista tiedot voimassa olevasta opetusohjelmasta.